Den Malmöbaserade bildskärmstillverkaren MultiQ börjar det nya året med en order värd 22 miljoner kronor från en stor brittisk detaljhandelskedja. Kunden ska uppgradera alla sina kassor med nya bildskärmar. Ordern är en av de största hittills för MultiQ.
— Det är en betydande affär och väldigt bra att ha med sig redan från starten av 2008. När vi till exempel bytte ut Apotekets kassaterminaler i hela Sverige var den ordern inte lika stor, säger VD Thomas Keifer, som inte kan avslöja några detaljer om den brittiska kunden.
Leverans ska ske under årets första nio månader. Ordervärdet kan jämföras med den samlade omsättningen på 75,5 miljoner för MultiQ under de första tre kvartalen 2007. I ordern ingår att leverera två skärmar per kassa, en som är vänd mot kassören och en som riktar sig till kunderna och kan visa reklamfilmer.
— Historiskt brukar det bara var en skärm vänd mot kassören, men här kan den utåtvända skärmen visa både pris och reklam för olika produkter, säger Thomas Keifer.
System för digital kundkommunikation är ett nytt affärsområde för MultiQ vid sidan av rena bildskärmsaffärer, men i det brittiska uppdraget ingår än så länge bara själva skärmarna. Thomas Keifer vill inte kommentera om man även förhandlar om att sälja sina publiceringssystem eller vilken förtjänst bolaget gör inom det mer konkurrensutsatta hårdvaruområdet.
— I den här ordern ingår bara hårdvaruleveranser och ja, det går att tjäna pengar på att sälja skärmar. Så det är en bra affär för MultiQ. Med alla stora kunder kommer också tilläggsbeställningar, även om de inte blir så här stora, säger han.
Sammansättningen av skärmarna kommer att ske hos en partner i Asien.
Av Thomas Frostberg

































