Årets näst sista bankgiroinsättning blev en rejäl överraskning för mottagarna, åtminstone i de fall betalningen kom från en kund i Sparbanken Finn i Lund. Insättningarna har nämligen tredubblats på grund av problem i IT-systemet.
Sammantaget handlar det om miljonbelopp som felaktigt betalats ut – och som Sparbanken Finn nu måste begära tillbaka manuellt. Pengarna får nämligen inte tas ut av banken automatiskt när de väl satts in på mottagarens konto, trots att utbetalningen är uppenbart felaktig.
— Vi kommer att ta kontakt med mottagarna och säkerställa att pengarna återbetalas. De kan aldrig hävda att de mottagit pengarna i god tro, säger Sparbanken Finns VD Lars-Erik Skjutare till Rapidus nu ikväll.
Däremot står det klart att pengarna inte dragits tre gånger från avsändarens konto, utan att det bara är mottagaren som fått ett oväntat tillskott i kassan lagom till mellandagsrean.
De mottagare som fått tredubbla inbetalningar får betala tillbaka pengarna till bankgirocentralen, som i sin tur skickar dem vidare till Sparbanken Finn. Under tiden tvingas banken ligga ute med beloppet. Exakt hur stor summan är varken kan eller vill Lars-Erik Skjutare svara på.
— Men december är en stor betalningsmånad med jul- och nyårshelger. Det är klart att det inte är något vi hade önskat så här precis före nyår. De här dagarna är ju tuffa ändå i bankvärlden med många kunder som ska göra olika typer av dispositioner före årsskiftet, men vi har riggat de åtgärder som nu måste göras, säger han.
De felaktiga utbetalningarna orsakades av en datafil som natten till i dag gick iväg flera gånger till bankgirocentralen från Sparbanken Finns nya IT-partner, Skandinavisk Data Center (SDC) i Köpenhamn.
— Det är sådant som dessvärre händer då och då i bankvärlden, men vi vet ännu inte vad det beror på. Jag har begärt en rapport från SDC och väntar fortfarande på den. Vi har också vidtagit åtgärder för att det inte ska hända igen, säger Sparbanken Finns VD Lars-Erik Skjutare.
Hur många kunder som är berörda eller exakt hur stort belopp det totalt handlar om vet han därför inte, men det står klart att det rör sig om miljoner. Enbart i de tre fall som Rapidus tagit del av har sammanlagt 130.000 kronor för mycket betalats ut.
Lars-Erik Skjutare betonar samtidigt att felet inte har några kopplingar till de problem som banken drabbades av i samband med uppgraderingen av internetbanken för en månad sedan. Även där är danska SDC leverantör och fortfarande är internetbanken inte uppe och kör med alla de funktioner som var planerade vid sjösättningen.
— SDC är vår nya IT-leverantör och vi har fortsatt fullt förtroende för dem. De har lång erfarenhet av att köra banksystem, men dessvärre kan fel inträffa. Det gör det för alla banker då och då, säger han.
Av Thomas Frostberg