Efter ett par års startsträcka ökar nu intresset för sökmotoroptimering som marknadsföringsform. Flera nystartade bolag i regionen räknar med att tjäna stora pengar framöver på att hjälpa kunderna att hamna överst på Googles träfflista.
— Det är ju en väldigt kostnadseffektiv marknadsföring jämfört med till exempel TV- eller tidningsreklam, eftersom du hittar de kunder som aktivt söker efter produkter och tjänster, säger Andreas Malberg.
Han är ansvarig för ResultatMedia, en avdelning inom Malmöbolaget Apsis, specialiserad på sökmotoroptimering och att hantera sponsrade länkar. Verksamheten drog igång förra hösten med två anställda. I dag är de åtta och Andreas Malberg räknar med att vara dubbelt så många om ett år.
— När jag började arbeta med sökmotoroptimering för fyra år sedan handlade det mycket om uppsökande försäljning. I dag fungerar många av våra försäljare nästan som ordermottagare, säger han.
SEO IT Sverige är ett annat Malmöbolag som tror stenhårt på tekniken, som bland annat går ut på att designa sidan och länka till den på rätt sätt för att få högre ranking av sökmotorerna.
— Söker du på Google på ”sökmotoroptimering” hamnar vi på sjunde plats i träfflistan. Vi har legat på topp tio hela hösten och märker direkt på kundtillströmningen hur högt upp vi ligger, säger Alexander Wroblewski.
Det var han och en kollega som i september 2006 grundade SEO IT Sverige ur askan av konkursade webbyrån SimpleUpdate. I dag sysselsätter bolaget fyra personer, men Alexander Wroblewski räknar med att om att ett år ha anställt ytterligare två-tre personer och ha fördubblat dagens omsättning på cirka 1,8 miljoner kronor.
Malmöbolagen är dock lättviktare på den nordiska marknaden för sökmotoroptimering. Stockholmsbaserade GetUpdated och Danska Notabene.net räknar var och en med en tredubblad omsättning under det närmaste räkenskapsåret – GetUpdated till 200 miljoner svenska kronor, Notabene.net till 200 miljoner danska. Båda bolagen är noterade på First North.
Av Erik Olausson