Försäljningen har ökat kraftigt för den brittiska nätbutiken dvd.co.uk sedan man i juli införde mjukvara från Malmöbaserade Avail Intelligence. Webbplatsen använder Avails sökmotor och rekommendationsteknik.
Försäljningsökningen beror på att sökmotorn är bättre på att ge träffar som resulterar i köp. Enligt dvd.co.uk hamnar numera rätt produkt högst upp i listan i 40 procent av fallen, vilket är en stor förbättring jämfört med tidigare. Dessutom har kundernas shoppingkorgar blivit 20 procent större än förut. Andra problem som Avails teknik också har löst för dvd.co.uk var det krångel som uppstod vid sökord som börjar på siffror, innehåller punkter eller andra tecken.
— Dvd.co.uk gick live i somras och rapporterar fantastiska resultat som direkt är kopplade till våra produkter, säger VD Rolf Elmér på Avail Intelligence.
Sedan september har Avail egna säljare i både Paris och London och som Rapidus tidigare har rapporterat kommer Avails lösningar inom kort att finnas på den brittiska lågpriskedjan Woolworths e-handelsplattform.
— Utlandssatsningen går över förväntan och mycket snabbare än planerat, säger Rolf Elmér.
Av Anders Frick