Lundabolaget CellaVision går nu in på den taiwanesiska markanden med sitt instrument för blodanalys. Via sin taiwanesiska distributör SanTung Instruments har CellaVision fått officiellt godkännande för försäljning av analysinstrumentet CellaVision DM96 i Taiwan. SanTung Instruments har i samband med detta lagt sin första order hos CellaVision.
— Poängen är att vi öppnar upp en ny marknad. Sådana här registreringar tar tid och den här har nog tagit uppemot ett år. Man måste vara otålig men uthållig i vår bransch, säger CellaVisions VD Yvonne Mårtensson.
CellaVision arbetar i dag med att registrera sin produkt på fler marknader, bland annat i Japan. Den japanska marknaden är särskilt intressant enligt Yvonne Mårtensson, eftersom den är världens kanske mest automatiserade.
CellaVision säljer produkter för automatisk klassificering av blodkroppar i blodprover. 2006 hade bolaget en omsättning på knappt 55 miljoner kronor och gjorde en rörelseförlust på 8,6 miljoner. Tredje kvartalet i år låg resultatet på 0,1 miljoner och omsättningen för de först nio månaderna var 55,1 miljoner. Yvonne Mårtensson räknar med att bolaget når sitt mål om ett positivt resultat 2007.
Av Malin Nävelsö