…VD för Malmöbolaget Polar Rose, som är nominerade till riskkapitalmagasinet Red Herrings globala 100-lista.
Hur hamnade ni bland Red Herrings kandidater nu igen?
— Det är en global lista, som de har kompilerat utifrån listor de gjort tidigare. Vi har inte själva haft något inflytande på processen, utan bara bekräftat de uppgifter de frågat efter.
Vilka effekter har ni märkt av att ni i våras hamnade på Red Herrings topp 100-lista över mest lovande teknikföretag i Europa, Afrika och Mellanöstern?
— Det var ett stort evenemang i samband med det och vi fick stor uppmärksamhet kring vår verksamhet. Annars vet jag inte varför man ska hålla på med sådana här listor egentligen! Men visst har vi haft nytta av det, man blir bättre igenkänd när man skall presentera det man gör.
Är det något som gör Red Herrings lista speciell?
— De vänder sig till en väldigt speciell publik av internationella riskkapitalister. Det kan man helt säkert ha glädje av, men det viktiga för oss är våra slutanvändares åsikter om det vi gör. Om man är i den situationen att man skall ta in kapital är det så klart en fördel att vara på deras lista, men det är inte aktuellt för oss just nu.
Vad ser Red Herring hos Polar Rose?
— Den generella motiveringen till att man hamnar på listan handlar om innovation och framtidsperspektiv. Jag antar att de tycker att vi har en rätt speciell idé och det tycker ju vi också. Strängt taget är det bara Google som kan göra det vi gör.
Så ni konkurrerar med Google?
— Nja, vi konkurrerar med Google på ett eller annat sätt, men inte på alla områden, som till exempel allmän sökning. Men de enda andra som kan göra det vi gör är Google, särskilt sedan de köpte in Neven Vision.
Utfrågare: Malin Nävelsö
Fotnot. Red Herring bevakar den internationella riskkapitalmarknaden och redaktionen är baserad i Silicon Valley. Efter en längre tids ekonomiska problem slutade man tidigare i år att ge ut magasinet på papper för att i stället satsa på en helt digital utgåva kombinerat med evenemang och nätverk.