måndag 9 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

VIDEOREPORTAGE: Efter jobbet med nya Metrobossen

Han kallas “Stenbecks torped” och är den tuffe dansken som skall styra Metroskutan mot vinstgivande farvatten. Fast snart blir han far för första gången och då skall faktiskt Per Mikael Jensen vara pappaledig.


En dansk mediemogul kan behöva veta lite om de skånska profilerna, tycker Rapidus intervjuare, chefredaktör Thomas Frostberg. Han kallar raskt fram Anna Holm, tillträdande VD för PR-byrån GCI Malmö, avgående informationschef för Öresundsbron och stolt vinnare av en rosa mjukiselefant från senaste tillskottet i Rapidusfamiljen, nyhetstjänsten Nytt från Öresund. Även Sydsvenskans VD Johan Ståhl och Lundagårdsredaktörerna Viktor Ström och Emma Svensson är där, liksom en stor del av Skånska Dagbladets nya webbredaktion.

Sedan är det dags för det seriösa: Metro. Efter det utlovas också något oseriöst: Personpornografi om Per Mikael Jensen, Metro Internationals nye VD.

Per Mikael Jensen får börja med att titta i dagens skånska utgåva av Metro och danska MetroXpress. Thomas Frostberg påpekar att Metro är den enda nyhetskällan för många läsare och undrar ifall Per Mikael Jensen anser att tidningarna förvaltar det förtroendet? Det tycker Per Mikael Jensen att de gör och han påpekar dessutom att Metro enligt hans åsikt har en tydligare åtskillnad mellan nyheter och åsikter än traditionella medier.

Metro finns i dag i närmare 100 städer över hela världen. Den främsta uppgiften för Per Mikael Jensen på hans nya jobb är att dra nytta av Metros unika position.

— Det viktigaste är att vi kan nå en global och urban läsarskara – just den gruppen som är så svår för medierna att nå, säger Per Mikael Jensen.

Dessutom ska han stabilisera företaget och föra in lite danskt ”stärka-sin-position-och-tjäna-pengar” i den svenska entreprenörssatsningen. Metro har hittills haft fokus på lansering, anser Per Mikael Jensen, och nu är det tid för konsolidering. Men kanske är det så att Per Mikael Jensen ska få bolaget i form för en försäljning? Åtminstone är det vad många aktieanalytiker spekulerar om och hoppas på. Men det fungerar inte så, menar Jensen. En VD får inte ordern att göra klart för försäljning, utan målet är att göra ett bättre Metro. Han vill också betona att ägarna tror mycket på Metro och vill se det utvecklas.


Vem var där? Se mingelbilder från Rapidus ”Efter jobbet”-möte och klipp ur intervjun med Per Mikael Jensen.

Så vad ska Kinnevik ha Per Mikael Jensen till? Varför valde de just honom till jobbet? Utöver en gedigen erfarenhet från medievärlden och dokumenterad förmåga att åstadkomma resultat tror Per Mikael Jensen att han har en speciell kombination av egenskaper, som gick hem hos Cristina Stenbeck.

— Jag tror det var att jag har en stor kärlek till tidningar, men ett visst mått av cynism i det affärsmässiga.

Per Mikael Jensen är journalist i botten, men gick snabbt vidare till ledande befattningar. Han erkänner att han är en bättre direktör än journalist. Att få idéer och göra research roade honom i det journalistiska arbetet, men att skriva var förfärligt!

Konflikter har Per Mikael Jensen däremot inga som helst problem med. Han ser dem som ett nödvändigt inslag och tycker att de bästa medarbetarna är folk som tål att man bråkar med dem och som vågar säga emot.

— Jag älskar problem och de enda problem jag inte löser är de jag inte känner till, säger Per Mikael Jensen och skrattar förtjust.

Att han är fyrtiofem år erkänner han villigt, men inkomstfrågan duckar han för genom att leverera tre helt disparata svar, varav inget stämmer med verkligheten. Troligen tjänar han i alla fall mer nu än han skulle ha gjort om han fortsatt på sin ursprungliga yrkesbana.


Den unge Per Mikael Jensen planerade att bli möbelsnickare. Hade han bara fått en lärlingsplats så hade Cristina Stenbeck antagligen fått hitta en annan chef till Metro. Takterna sitter i och som nytillträdd chef på Jyllands-Posten flyttade Per Mikael Jensen runt på elkontakterna som han tyckte satt fel. Han gillar att göra det oväntade:

— You always got to be prepared, but you never know for what!

Ett Bob-Dylan-citat från Per Mikael Jensen som säger en hel del om hans syn på livet. Man får intrycket av att Per Mikael Jensen är mer en improvisationernas man än de långa planernas. Han löser problemen här och nu och kommer det nya problem i morgon så löser han dem då.

Thomas Frostberg undrar ifall Per Mikael Jensen tror att danskarna är trötta på att läsa om och se honom i medierna? Jo, det tror Per Mikael Jensen. Det blev lite mycket ett tag, särskilt i turerna runt hans snabba in- och uthopp på danska TV2 och därmed sammanhängande diskussioner om han aktieinnehav i Metro. Per Mikael Jensen sticker inte heller under stol med att han tycker att det danska samhället präglas av rätt mycket Jantelag och att man får stå ut med en del bara av det skälet att man lyckats.

Per Mikael Jensen har mer än Metro att tänka på just nu. I januari ska han bli far. Tankarna på hur pappalivet skall förenas med karriären upptar mycket av hans tid just nu. Att han som nytillträdd börsbolagsdirektör ska vara ledig en månad med sitt barn kommer nog förvåna många.

— Det var intressant att säga det till ”hedhunters” i London när jag blev intervjuad för Metro. De bara tittade på mig men sade inget, säger Per Mikael Jensen.

Som brukligt är avslutas intervjun med en present från Rapidus till gästen. Per Mikael Jensen är kanske en sådan där man som har allt, men en guldklocka för lång och trogen tjänst kommer han troligen aldrig att erövra. Han får en av Rapidus i stället.

Text: Malin Nävelsö

Foto: Kristoffer Lindblad

Video: Anders Frick


Han kallas “Stenbecks torped” och är den tuffe dansken som skall styra Metroskutan mot vinstgivande farvatten. Fast snart blir han […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • LU Ventures parerar tufft investeringsklimat

    Lunds universitets investeringsbolag, LU Ventures, växer trots ett tufft investeringsklimat. – Vi behöver göra exits för att överleva. Även det här året är tufft men sedan hoppas vi att det vänder, säger vd Christine Widstrand.

  • Fåhraeus ny storägare i Iconovo

    Fyndpris eller inte? Idag avslöjar Lundabolaget Icononvo att det är Christer Fåhraeus andra fond, FSG Fund II, som är ny storägare efter att aktien rasat i fyra års tid. I dag väljs Christer Fåhraeus in i styrelsen.

  • Miljonregn över cancerbolaget

    Medtech-bolaget Reccan ingår i ett konsortium som fått motsvarande 153 miljoner kronor av EU för att genomföra ett stort projekt inom pankreascancer. – Det här betyder mer än bara pengarna, säger vd Anna Brodén.