lördag 26 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Helsingborgsbyrå får ansvar för Thules varumärken globalt

Kommunikationsbyrån Pyramid från Helsingborg har fått ett prestigefyllt uppdrag från miljardkoncernen Thule med bas i Malmö och tung produktionsanläggning i Danmark. Byrån ska samordna alla varumärken inom den växande företagsgruppen som säljer olika last- och transportanordningar till bilar.

Pyramid skall framför allt arbeta med Thules varumärkesstrategi. På senare år har koncernen vuxit genom uppköp av bland annat amerikanska väskföretaget Case Logic, dragkroksföretaget Brink och den norska släpvagnsdistributören Brenderup Tilhengersenter. De nya varumärkena ska nu samlas och marknaderna samordnas.

— Thule är ett globalt företag med en intressant varumärkesutmaning. De har en massa olika produktkategorier och ett premiumvarumärke, säger Micco Grönholm, ansvarig för varumärkesutveckling och delägare i Pyramid.

Pyramids uppdrag sträcker sig fram till första halvan av 2008. Uppgiften blir i först hand att fungera som strategiskt bollplank och omfattar inte marknadsföring mot konsument.

— Jag har arbetat med Micco sedan tidigare och han är lämplig att hjälpa oss med att ta fram en varumärkesplattform, säger Daniel Oelker, informationsdirektör på Thule.

Thule säljer transportlösningar för bilar, bland annat släpvagnar, dragkrokar, takboxar och andra transporttillbehör. Koncernen har cirka 4.000 anställda och en årsomsättning på över fem miljarder kronor. Ägare är Nordic Capital.

Av Malin Nävelsö och Anders Frick

Kommunikationsbyrån Pyramid från Helsingborg har fått ett prestigefyllt uppdrag från miljardkoncernen Thule med bas i Malmö och tung produktionsanläggning i […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Vägen från kris till tillväxt

    E-handelsjätten BHG Group visar tillväxt igen efter tio kvartal av fall. Rapidus har träffat vd Gustaf Öhrn som berättar hur han styrt bolaget genom ett omfattande stålbad – och hur koncernen nu ska växla upp.

  • Cantargia i superaffär – med bismak

    Läkemedelsbolaget Cantargia i Lund säljer ett forskningsprogram till japaner och kan som mest få in mer än 6 miljarder kronor på affären. Samtidigt kom resultat från bolagets toppkandidat som var en besvikelse.

  • Zaplox i knipa

    Låsbolaget Zaplox tappade sin vd Tess Mattisson i våras då hon gick till kunden Assa Abloy. ”Hårt slag” sade styrelsen då. Nu upprättar bolaget kontrollbalansräkning.

  • AAK och Mildef vinnare bland skånska rapporterna

    ,
    Det verkar räcka med att inte backa alltför mycket för att göra aktiemarknaden glad. Trots att de flesta rapporter visade upp obefintlig eller negativ tillväxt togs de emot ganska väl på börsen. Men ett bolag har det riktigt kämpigt.