Kommunikationsbyrån Pyramid från Helsingborg har fått ett prestigefyllt uppdrag från miljardkoncernen Thule med bas i Malmö och tung produktionsanläggning i Danmark. Byrån ska samordna alla varumärken inom den växande företagsgruppen som säljer olika last- och transportanordningar till bilar.
Pyramid skall framför allt arbeta med Thules varumärkesstrategi. På senare år har koncernen vuxit genom uppköp av bland annat amerikanska väskföretaget Case Logic, dragkroksföretaget Brink och den norska släpvagnsdistributören Brenderup Tilhengersenter. De nya varumärkena ska nu samlas och marknaderna samordnas.
— Thule är ett globalt företag med en intressant varumärkesutmaning. De har en massa olika produktkategorier och ett premiumvarumärke, säger Micco Grönholm, ansvarig för varumärkesutveckling och delägare i Pyramid.
Pyramids uppdrag sträcker sig fram till första halvan av 2008. Uppgiften blir i först hand att fungera som strategiskt bollplank och omfattar inte marknadsföring mot konsument.
— Jag har arbetat med Micco sedan tidigare och han är lämplig att hjälpa oss med att ta fram en varumärkesplattform, säger Daniel Oelker, informationsdirektör på Thule.
Thule säljer transportlösningar för bilar, bland annat släpvagnar, dragkrokar, takboxar och andra transporttillbehör. Koncernen har cirka 4.000 anställda och en årsomsättning på över fem miljarder kronor. Ägare är Nordic Capital.
Av Malin Nävelsö och Anders Frick