lördag 26 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Fem snabba till John Ekström, försäljningschef för lyxslipsar…

…från VentureLab-bolaget John Henric, om hur det går med försäljningen av lyxslipsar inför Fars dag på söndag.

Hur är det att driva ett rent försäljningsföretag på en inkubator som VentureLab?

— Här i den gula baracken i Lund så sköter vi allt det administrativa, själva försäljningen görs inte av oss, utan av de butiker som vi har kontrakt med.

Vilka slipsar säljer bäst?

— Vi säljer bara en typ av slipsar, nämligen lyxslipsar. Vi nischar oss mot detta för att bygga upp vårt varumärke. Det är aldrig rea på våra slipsar. Färgmässigt sett så är det grått, brunt och svart som gäller inför vintern.

Går det att tjäna mycket pengar på söner och döttrar som handlar presenter till sin far?

— Förra året fanns vi i sju butiker och sålde för totalt 140.000 kr. Det här året finns vi i 40 butiker, och räknar med att sälja 1.800 slipsar innan februari. I pengar räknat betyder ungefär en halv miljon kronor.

Varför började ni sälja slipsar?

— Niklas Nordbergh och jag har båda kandidatexamen i ekonomi, och insåg potentialen för det här området. Det svåra är att sälja in konceptet bland butikerna, men vi är grymma på det. Det är inget svårt att sälja, det handlar bara om att våga.

Hur ser expansionsplanerna ut för ert företag?

— Vi satsar nu på Oslo och Haugesund i Norge samt Köpenhamn i Danmark. Dessutom är vi just nu i förhandlingar om att öppna en egen concept store i Gamla stan i Stockholm. Det finns hur många köpsugna turister som helst som går omkring där varje dag, året runt.

Utfrågare: Anders Frick

…från VentureLab-bolaget John Henric, om hur det går med försäljningen av lyxslipsar inför Fars dag på söndag. Hur är det […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Vägen från kris till tillväxt

    E-handelsjätten BHG Group visar tillväxt igen efter tio kvartal av fall. Rapidus har träffat vd Gustaf Öhrn som berättar hur han styrt bolaget genom ett omfattande stålbad – och hur koncernen nu ska växla upp.

  • Cantargia i superaffär – med bismak

    Läkemedelsbolaget Cantargia i Lund säljer ett forskningsprogram till japaner och kan som mest få in mer än 6 miljarder kronor på affären. Samtidigt kom resultat från bolagets toppkandidat som var en besvikelse.

  • Zaplox i knipa

    Låsbolaget Zaplox tappade sin vd Tess Mattisson i våras då hon gick till kunden Assa Abloy. ”Hårt slag” sade styrelsen då. Nu upprättar bolaget kontrollbalansräkning.

  • AAK och Mildef vinnare bland skånska rapporterna

    ,
    Det verkar räcka med att inte backa alltför mycket för att göra aktiemarknaden glad. Trots att de flesta rapporter visade upp obefintlig eller negativ tillväxt togs de emot ganska väl på börsen. Men ett bolag har det riktigt kämpigt.