lördag 26 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

MVA drar igång webb-tv

Medicon Valley får en egen TV-kanal nästa år när samarbetsorganisationen Medicon Valley Alliance drar igång webb-tv-sändningar på veckobasis. Inslagen ska handla om regionens olika life science-verksamheter, allt från nya forskningsresultat till nyheter om nystartade bolag, licensavtal, kommande kliniska försök och lansering av nya produkter. Det blir reportage från företag varvat med studioinslag.

Programmen ska göras på engelska, eftersom ett av syftena är att profilera regionen och dess aktörer bättre även mot omvärlden, något som blir möjligt via nätet.

— Bland annat kan andra bio-kluster som vi samarbetar med länka direkt till vår webb-tv. Vi vill gärna sätta bilder på regionen. Det säger något annat än en text, särskilt för dem som befinner sig långt bort från Medicon Valley, säger Anne Katrine Nørgaard, kommunikationschef på Medicon Valley Alliance.

En första testversion av programmet har redan gjorts och satsningen blev omnämnd helt kort under MVA:s tioårsjubileum i Köpenhamn i går, dit 230 personer hade sökt sig. Testversionen har tagits fram av Attention Film och kommunikationsbyrån Gaardbo.com som drivs av det tidigare nyhetsankaret Jens Gaardbo från TV2.

Pilotavsnittet ska nu visas upp för potentiella samarbetspartner för att få in de omkring 700.000 kronor som behövs årligen för att finansiera projektet. Det handlar inte om reklam-tv, men precis som alla andra MVA-projekt måste satsningen finansieras.

Anne Katrine Nørgaard räknar med att sändningarna kan komma igång inom något halvår, så snart finansieringen är på plats. Planen ligger redan klar.

— Det finns massor av spännande historier i Medicon Valley och vi kommer att använda journalistiska nyhetskriterier, så det handlar inte om att bara marknadsföra våra medlemmar. Projektet ska bäras av relevanta inslag, säger hon till Rapidus.

Av Keld Broksø

Medicon Valley får en egen TV-kanal nästa år när samarbetsorganisationen Medicon Valley Alliance drar igång webb-tv-sändningar på veckobasis. Inslagen ska […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Vägen från kris till tillväxt

    E-handelsjätten BHG Group visar tillväxt igen efter tio kvartal av fall. Rapidus har träffat vd Gustaf Öhrn som berättar hur han styrt bolaget genom ett omfattande stålbad – och hur koncernen nu ska växla upp.

  • Cantargia i superaffär – med bismak

    Läkemedelsbolaget Cantargia i Lund säljer ett forskningsprogram till japaner och kan som mest få in mer än 6 miljarder kronor på affären. Samtidigt kom resultat från bolagets toppkandidat som var en besvikelse.

  • Zaplox i knipa

    Låsbolaget Zaplox tappade sin vd Tess Mattisson i våras då hon gick till kunden Assa Abloy. ”Hårt slag” sade styrelsen då. Nu upprättar bolaget kontrollbalansräkning.

  • AAK och Mildef vinnare bland skånska rapporterna

    ,
    Det verkar räcka med att inte backa alltför mycket för att göra aktiemarknaden glad. Trots att de flesta rapporter visade upp obefintlig eller negativ tillväxt togs de emot ganska väl på börsen. Men ett bolag har det riktigt kämpigt.