söndag 8 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Låt inte ompositioneringen av Skånes marknadsföring köra fast i byråkratin

Kort sagt: Avvecklingen av marknadsföringsbolaget Position Skåne fortsätter att dra ut på tiden. Bildandet av de nya bolag som ska ta över turistverksamheten, investeringsfrämjandet inom näringslivet respektive stora arrangemang som EM och VM har blivit ytterligare försenat.

Den utdragna processen är olycklig eftersom Skåne riskerar att tappa både fart och fokus. Dessutom tycks kommunikationen mellan Position Skånes ägare, Region Skåne och Skånes kommuner, varit förvånansvärt osynkad inför avvecklingen. Det riskerar att försvåra starten för den nya organisationen och göra att en del gammalt groll lever kvar, något som vore olyckligt.

Av Thomas Frostberg

Position Skåne fick en skakig start när bolaget drogs igång under 2002. Tanken att kombinera turism och näringsliv i ett gemensamt bolag gillades inte av alla, även om idén var intressant. Med felrekryteringen av bolagets första VD, som tvingades sluta efter bara ett år på grund av svåra interna konflikter, grundlades en resa utför. Det späddes sedan på av bråket kring seglingstävlingen America’s Cup.

Så trots att Position Skåne de senaste åren kunnat visa upp fina tal för turismens goda utveckling i Skåne kan det ändå finnas skäl att rensa bordet och förutsättningslöst se över hur skånsk marknadsföring egentligen ska bedrivas. I det pusslet borde även avvecklingen av marknadsföringsorganisationen Øresund Network vara en intressant del.

Men vad är det då man vill göra efter Position Skåne? Jo, det skapas ett turistbolag, ett investeringsbolag för att skapa fler företagsetableringar i Skåne och ett bolag för större arrangemang som inte ryms inom något av de andra båda bolagen. De tre bolagen ska ägas av Region Skåne och Kommunförbundet Skåne via ett holdingbolag där kommunerna får 15 procent och regionen resten.

Holdingbolaget får en politisk styrelse medan de tre verksamhetsdrivande bolagen ska få styrelser bestående av professionella yrkesutövare från respektive område. Det senare lär vara ett resultat av erfarenheterna från tiden med Position Skåne och konflikten mellan politiker och tjänstemän. Frågan är bara vilka yrkesverksamma personer som vågar sätta sig i de här styrelserna efter de senaste årens bråk.

Fascinerande är också att man är tillbaka där allting började, med ett separat turistbolag ungefär som på tiden med Skånes turistråd. Då såg man starka synergier i att samordna turism och investeringsfrämjande verksamhet. Nu är det spåret helt dött och evenemangsverksamheten bryts till och med ut i ett eget bolag. Det talas visserligen om samordning mellan de tre bolagen via holdingbolaget, men här ligger snarare en risk att det skapas onödig byråkrati och nytt revirtänkande. Varför inte samla allt i ett bolag, men med tre starka verksamhetsgrenar, om de ändå ska samarbeta så mycket? Förslaget känns långt ifrån färdigtänkt.

Allra viktigast är dock att undvika fortsatt turbulens. Därför är det oroande att Region Skåne i somras var på väg att avskaffa Position Skåne, utan att blanda in den andra delägaren, Kommunförbundet Skåne. Det misstaget upptäcktes i sista stund och skapade då på nytt sura miner – och dessutom onödig fördröjning eftersom hela processen fick pausas i väntan på att Skånes kommuner skulle säga sitt.

Nu närmar det sig slutligen ett avgörande, men genomförande dröjer ändå en bra bit in på 2008. Därför kommer Position Skåne i praktiken att leva kvar en tid till. Oavsett vad man tycker om den ena eller andra modellen är det ett allvarligt problem att övergången blivit så utdragen. Innan den nya bolagsstrukturen är på plats, nya ledningar har rekryterats och bolagen hunnit anställa och komma igång med verksamheten på allvar är vi med all säkerhet framme vid nästa årsskifte.

Det betyder nästan två hela år som förlorats i rent strul kring processer och formalia, viktig tid som kunde ha använts på ett mycket bättre sätt. Därför är det viktigt att det inte blir fler feltramp. Skåne har inte råd att slarva bort mer tid på interna bråk när det är marknadsföringen utåt som borde stå i centrum.

Kort sagt: Avvecklingen av marknadsföringsbolaget Position Skåne fortsätter att dra ut på tiden. Bildandet av de nya bolag som ska […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad