torsdag 22 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

“Hata Göteborg” tog hem priset i Helsingborg

Skaparen av succéfilmen “Hata Göteborg”, designern bakom klädmärket “So last season”, fotbollsturneringen Eskilscupen och den snabbväxande nöthandeln Tasty House med rötterna i Libanon fick årets Guldkärnan-utmärkelser när Marknadsföreningen i Helsingborg höll stor näringslivsgala på Parapeten. Över 300 gäster hade kommit för att vara med om torsdagskvällens prisutdelning och äta galamiddag lagad av Årets kock 2006, Peter Skogström från Mat & Vin på Stolpaberga.

Årets marknadsförare i nordvästra Skåne blev Tasty House, en expanderande butikskedja specialiserad på nötter och andra godsaker. Den första butiken startades i Helsingborg för två år sedan. Sedan dess har ytterligare åtta butiker öppnats i Skåne och inom kort slår man upp dörrarna i både Roskilde och Stockholm.

— Vi har 4-5 butiker på gång i Stockholm. Före påsk kommer vi att ha 15 butiker totalt. I dagsläget omsätter vi 100 miljoner och har 100 anställda, men i slutet av 2008 kommer omsättningen att ligga på 180-200 miljoner och vi räknar med att ha 250 anställda, säger Magnus Hallin, en av de två grundarna och tidigare VD för Karamellkungen.

Den andra grundaren av Tasty House heter Hassan Sarris och tillsammans tog de emot utmärkelsen Årets marknadsförare. Grundidén kommer från Libanon. Förutom en rad olika slags nötter säljer man även bakverk, egentillverkad glass och konfektyr.

En som tyckte han skulle ha vunnit titeln Årets marknadsförare var annars Johan Johansson Andersson, som istället fick utmärkelsen Årets designer för sina framgångar i klädbranschen där hans produkter nu säljs i Sverige, Danmark, USA, Ryssland, Spanien, Nya Zealand och Tyskland.

— Det är ett otraditionellt herrmode som närmast kan jämföras med japanskt gatumode. Men egentligen är det inte design jag är bäst på, utan jag borde ha vunnit priset Årets marknadsförare för det är ju det jag är – marknadsförare, förklarade en skrattande Johan Johansson Andersson när han tog emot designpriset.

Robert Lillhonga blev Årets personlighet med motiveringen att hans film Hata Göteborg “har genom sin framgång satt en ung filmskapare på kartan […] och ger fotbollshuliganismen ett ansikte och beskriver dess negativa konsekvenser”. Filmen har fått lysande recensioner, trots att den genomförts med en total budget på 295.000 kronor och ratades av Sonet.

Årets Event blev 40-årsjubilerande Eskilscupen, en fotbollsturnering som i år drog 586 lag med 10.000 deltagare plus ytterligare drygt 15.000 besökare till nordvästra Skåne. Turneringen lär vara den femte största i sitt slag i Europa och är även unik med sin höga andel kvinnor bland spelarna, närmare bestämt 37 procent.

Av Thomas Frostberg

Skaparen av succéfilmen “Hata Göteborg”, designern bakom klädmärket “So last season”, fotbollsturneringen Eskilscupen och den snabbväxande nöthandeln Tasty House med […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Spotlight lanserar finlista

    Den som följer utvecklingen bland noterade småbolag vet att kvaliteten varierar kraftigt. Detta har även småbolagsbörsen Spotlight Market noterat och lanserar nu listan Spotlight Value, endast för bolag som är lönsamma. Rapidus vet vilka bolag som platsar.

  • Några tröstande ord till spelbolagen

    Investerarna har inte försvunnit – de investerar bara mindre. Det var ett av budskapen till spelutvecklarna från investerarpanelen vid Nordic Games i Malmö.

  • … och några tröstande ord till life science

    Life science-sektorn går dåligt på börsen. Men det finns pengar att hämta, det säger Max Odlander från venture capital-firman Health Cap under ett event på The Loop under onsdagen.