Det börsnoterade Malmöbolaget MultiQ, tillverkare av platta skärmar, gör sitt andra förvärv inom området digital kundkommunikation. Stockholmsföretaget Apara, som utvecklat ett publiceringssystem för att styra innehållet på skärmar i till exempel livsmedelsbutiker, köps upp för tre miljoner kronor.
— Digital kundkommunikation är i sin allra första fas och vi ser en väldigt stark expansion framöver. MultiQ är ett av de ledande företagen inom området, kanske det ledande efter förvärvet av Apara, och vi tänker behålla den positionen, säger Lennart Pihl, styrelseordförande i MultiQ.
Han avslöjar också att fler förvärv är på väg, även om det troligen dröjer en bit in på nästa år.
— Vi skapar affärsområdet MultiQ Media Solutions och vill växa ytterligare inom området. Vi tittar på flera olika möjligheter, men först ska vi få organisationen på plats efter de här två förvärven, säger Lennart Pihl.
Det var i våras som MultiQ köpte Malmöföretaget Bokks, en gång i tiden grundat av Jonas Birgersson och några kompanjoner under namnet Hårdvarubolaget. Efter en konkurs återstartades Bokks av riskkapitalbolaget Volito, som i våras sålde det vidare till MultiQ.
Både Bokks och Apara har utvecklat system för digital kommunikation via skärmar. Bokks lösning passar bättre för stora, centralstyrda system som i fallet Svenska Spel, medan Apara vänder sig till exempelvis butiker där flera olika leverantörer av information ska kunna uppdatera innehållet på skärmarna.
Av Thomas Frostberg