Den tyska klädkedjan New Yorker, som omsatte omkring tio miljarder kronor förra året, har lagt sitt nya Norden-kontor i Malmö börshus. Inom ett år kommer mellan 5 och 10 personer att arbeta där med ekonomi och administration.
— Läget är väldigt bra vad gäller kommunikationer, både inom Sverige och till resten av Norden och Tyskland. Stockholm var aldrig aktuellt och vi hade rådgivare som sa att Malmö var en intressant plats, säger Lars Eriksson som är administrativ Nordenchef.
Han konstaterar också att Malmö har billigare lokaler än Köpenhamn, och att det är lättare att hitta personal på den svenska sidan sundet.
Kedjan New Yorker har funnits i omkring 30 år men kommer först nu till Sverige. En första butik invigdes i Västerås i februari och före årsskiftet siktar man på att ha öppnat fyra till, varav en på Center Syd i Löddeköpinge. Kedjans huvudmålgrupp är “ungdomar mellan 12 och 35 år” och man har ett antal egna märken, bland andra Amiso, Fishbone och Censored. Prisnivån är ungefär densamma som på H&M, som är en av New Yorkers större konkurrenter vid sidan av butiker som Gina Tricot och Jack&Jones.
New Yorker är privatägt och finns på över 500 platser i 19 europeiska länder. Mellan 60 och 80 nya butiker öppnas i år. I Danmark finns kedjan i Köpenhamn, Kolding, Odense och i Århus där man även har ett administrativt kontor. En ny affär öppnar i Vejle i november.
Av Lisa Kirsebom