söndag 8 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

BILDREPORTAGE: Lindex-jägaren som satsar på retoriken

Det var fullt hus i Sparbankens Finns lokaler i Lund när över hundra personer kom för att lyssna på Rapidus utfrågning av KappAhl-chefen och Lundakarnevalisten Christian W Jansson i går morse.


Frukostgästen Christian W Jansson visar att han är en man i modebranschen genom sin säkra klädsel. Helt svartklädd och med en färgsprakande sjal över axlarna förenar han de senaste årens bohem chic med höstens strikta mörka trend. Rätt tidigt i intervjun framgår det emellertid att kläder inte är han stora passion utan bara ytterligare en vara som man kan sälja och tjäna pengar på.

Rapidus Jan Wifstrand inleder presentationen av intervjupersonen med det mest relevanta faktum han har kunnat hitta: Christian W Jansson har utsetts till vinnare av Svensk-Amerikanska Handelskammarens jämställdhetspris. Ja, och så är han KappAhls och storägare VD förstås, i hetluften efter budet på Lindex. Och så är han gammal Lundakarnevalist.

För gästens orientering pekar Jan Wifstrand lite här och var i publiken och namedroppar några av de närvarande: Maria Paulsson, Grand Hotels VD i Lund, Jan Dahlqvist från danska riskkapitalbolaget Polaris Equity, Stephan Müchler från Sydsvenska Industri- och Handelskammaren samt Terese Alstin och Anna Haupt från Hövding, företaget som håller på att utveckla en topphemlig cykelhjälm.

Och så var det ju detta med Lindex. På onsdagen var det bolagsstämma i det bolaget och Christian W Jansson var där. Jovisst, han äger 100 aktier i Lindex och brukar gå på stämman.

— Jag stod längst bak i lokalen. Kom sist och gick först, säger Christian W Jansson om sin insats på bolagsstämman i det företag som han vill att KappAhl skall köpa. Om sitt eget företag säger han att tråkstämpeln håller på att tvättas bort och att KappAhl vill vända sig till alla kvinnor med en mental ålder på mellan 30 och 50 år.

— Våra kunder har levt lite längre. Många av dem har gått igenom ett par graviditeter. De har helt enkelt lite annan passform än de hade när de var 22, säger Christian W Jansson.


Göran Dahlberg och Malin Öhrstrand från Länsförsäkringar (bilden t v) kom till Rapidus frukostmöte för att lyssna på intervjun med Christian W Jansson. Sparbanken Finns VD Lars-Erik Skjutare (t h) var värd och hälsade även konkurrenterna välkomna, här i form av Handelsbankens Nils-Erik Persson.

När Christian W Jansson kom in i KappAhl hade företaget problem med sin distribution. IT-systemet fungerade inte och varorna kom inte ut till butikerna. I det läget valde Christian W Jansson resolut handling: ut med grejorna bara! Lite fel blev det ju när kläderna skickades ut till butikerna huller om buller, men de kom i alla fall i närheten av kunderna i stället för att hänga på ett lager och inte dra in några pengar alls. Lite tur hade han också, eftersom en tidig vår hade lett till att många konkurrenter var något utplockade när KappAhls kläder äntligen kom på plats lagom till majlönen.

Jan Wifstrand antyder att Christian W Jansson tillsammans med parhästen Paul Frankenius styr hela verksamheten efter eget tycke och att styrelsen i KappAhl egentligen är helt överflödig. Men nej, det vill Christian W Jansson absolut inte gå med på. Hans och Paul Frankenius bolag äger visserligen 30 procent av aktierna i KappAhl, men styrelsen fattar ändå besluten. Fast så väldigt timid verkar han ju inte: 1997 klev han av som VD för Ellos för att slippa bli en underställd dotterbolagsdirektör i en fransk storkoncern.

— Med först ICA och sedan Industri Kapital som ägare till Ellos hade jag ju varit herre på täppan, säger han.

Avhoppet följdes av ett val som imponerar. Under fyra och ett halvt års tid var Christian W Jansson en mycket närvarande pappa för sina två barn.

— Ungar behöver kvantitet lika mycket som kvalitet. Jag hade råd att göra det valet också, säger han.

Lund är staden i Christian W Janssons hjärta. Han bor fortfarande här och har gjort en insats för universitetet genom att donera 25 miljoner kronor till en professur i retorik. Gör man en sådan sak får man så klart finna sig i att Jan Wifstrand kräver ett retoriskt fulländat anförande. Christian W Jansson får en minut på sig att övertyga ett tänkt auditorium av skeptiska aktieägare i Lindex om förträffligheten i KappAhls bud.

— Det är en styrelse som kämpar med näbbar och klor för något som är bra ur deras perspektiv men inte för bolaget, blir avslutningsklämmen på Christian W Janssons tvärsäkra ”pitch”.


Jörgen Rexö, Anna Haupt och Michael Ekelund sätter betyg på Christian W Janssons retorikinsats.

Betyg på anförandet sätts av tre personer ur publiken, Anna Haupt från Hövding, Michael Ekelund från Sparbanken Finn samt Jörgen Rexö från Setterwalls advokatbyrå (som för övrigt företräder KappAhl i budet på Lindex). Snittbetyget blir 3,7 på en femgradig skala.

Vad har Christian W Jansson gjort mer i sitt liv, förutom att sälja kläder? Han har sålt många olika saker genom åren. Godis, spel och förbrukningsartiklar till tandläkare bland annat. Jan Wifstrand menar att Christian W Jansson är en äkta krängare. I sak håller Christian W Jansson med: han har gjort många saker i sin karriär, men aldrig varit inblandad i produktion utan alltid hållit sig på säljsidan.

I slutet av intervjun visar Jan Wifstrand upp det ekonomiska analysgeni som gjort Rapidus till vad det är. Han förklarar för Christian W Jansson hur KappAhls börskurs under den senaste månaden utvecklats i förhållande till planeringen för Rapidus frukostmöte. Christian W Jansson ser mest förbryllad ut, så det är kanske tur att han får ett exemplar av diagrammet med sig som han kan studera i lugn och ro.

Text: Malin Nävelsö

Foto: Kristoffer Lindblad

Det var fullt hus i Sparbankens Finns lokaler i Lund när över hundra personer kom för att lyssna på Rapidus […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad