Familjesidor är nästa stora grej på nätet. Det tror Sydsvenskans ledning, men i stället för att utöka tidningens egna familjesidor på nätet satsar man på ett separat bolag och en sajt med riksambitioner: Familjenytt.se
— Det här är en helt isolerad satsning på en idé som vi tycker är bra. Affärsmodellen bygger initialt på bannerannonsering, men på sikt kan användarna få betala för större bilder, färg och längre texter, säger Sydsvenskans VD Johan Ståhl, som blir ordförande i det nya bolaget.
Han ser också möjligheter att skapa communities. Lansering sker under oktober och i första omgången riktar sig Familjenytt.se till södra Sverige, men ganska snart räknar Johan Ståhl med att expandera till andra delar av landet. Ytterligare en möjlig intäktsväg är att sälja lösningen till tidningar som vill bygga ut familjesidorna på nätet.
Satsningen görs tillsammans med bolaget Timecut, som sedan tidigare byggt ett system där begravningsbyråerna skickar in dödsannonser digitalt till tidningarna.
— De har redan ett system för att förenkla hanteringen av begravningsannonser. Men det finns ju så mycket man gör i livet innan man dör. Vi tittar på gratulationer, bröllopsbilder och möjligheten att skapa egna kataloger. Sydsvenskan finansierar Familjenytt.se de första åren. Vi går in med 2,5 miljoner kronor under en tvåårsperiod, säger Johan Ståhl.
Sydsvenskan kommer äga 60 procent och Timecut 40 procent av Familjenytt. Att satsningen inte placeras i Sydsvenskans nya utvecklingsbolag Mindpark beror på att planerna på Familjenytt.se redan hade kommit en bit på vägen. Mindpark är en satsning på att utveckla nya internetprojekt och drivs av medieföretagen Sydsvenskan, NWT, Gota Media, Helsingborgs Dagblad och Skånemedia. Budgeten är 30 miljoner kronor under tre års tid. VD är Joakim Jardenberg.
Av Thomas Frostberg