Cecilia Borgström Gyllenkrok, i dag VD för marknadsföringsbolaget Øresund Network, väntas bli kommunikationschef för de tre nya marknadsföringsbolag som Region Skåne är på väg att bilda för turism, eventverksamhet och investeringsfrämjande. Formellt kan hon inte erbjudas jobbet ännu eftersom alla beslut kring bolagsbildningarna inte är i hamn, men i praktiken är det redan klart, erfar Rapidus.
— Du har allt för bra väderkorn. Det är definitivt inte officiellt och det är inget jag vill läsa något om just nu. Men jag kan säga att seriösa samtal pågår och att det inte är särskilt osannolikt att hon kommer börja hos mig i den rollen, säger Region Skånes näringslivschef Hans Henecke, när vi ber om en kommentar.
Henecke är den som kommer att leda det holdingbolag som ska hålla samman de tre nya bolagen. Från den plattformen ska regionen bland annat skapa en gemensam grafisk profil och sammanhållen marknadsföring. Uppdraget påminner därmed om de uppgifter som Øresund Network ansvarat för, men bolaget är under avveckling. Uppgiften att marknadsföra Öresundsregionen ska föras över till de tre bolagen och dess två danska motsvarigheter Wonderful Copenhagen och Copenhagen Capacity.
Cecilia Borgström Gyllenkrok själv är mer hemlighetsfull om sin framtid när Øresund Network är nedlagt.
— Ingenting är klart och jag vet inte vad jag kommer att göra den 1 januari. Vi får se. Just nu är jag fullt engagerad i att avveckla Øresund Network och fullfölja ett Interreg-projekt kring varumärket Öresund. Däremot tror jag det kan bli en väldigt slagkraftig organisation som får mycket mer potential att marknadsföra Öresundsregionen tillsammans med de andra bolagen i regionen, säger hon.
Av Thomas Frostberg