Ökat intresse för att handla online driver utvecklingen för Helsingborgsbaserade Incordia, som utvecklar e-handelsplattformar till bland andra Tele2, CDON.COM, The Phone House, Egmont och AstraZeneca.
— Tillväxten det senaste året har varit cirka 90 procent. Vi får fler och fler större kunder och därmed också fler uppdateringar av systemen, säger Incordias VD Jörgen Bertilsson.
Omsättningen under det senaste räkenskapsåret, som slutade vid halvårsskiftet, landade preliminärt på 23 miljoner kronor med cirka en miljon i vinst. Bolaget räknar med att den starka utvecklingen fortsätter. Budgeten för räkenskapsåret 2007/08 ligger på över 50 miljoner. Ökningen beräknas komma från lika delar nya kunder och att befintliga kunder bygger ut sina system.
Enligt en undersökning bland 230 av Incordias 700 kunder ökade e-handeln med 58 procent under sommarmånaderna juni-juli jämfört med samma period förra året. Enligt Jörgen Bertilsson beror det inte på vädret, utan på att e-handeln ökar generellt.
— E-handeln är inte så väderberoende. Snarast är det så att ju bättre väder, desto mer ökar e-handeln, eftersom man inte orkar köra i väg och handla men sätter sig vid nätet på kvällarna. E-handeln har blivit mogen och nu startar snart livsmedelshandeln på nätet igen.
Incordia tjänar dock inte pengar per transaktion, men ökad e-handel hos bolagets kunder innebär ändå ett lyft på sikt.
— Vi tjänar på att våra kunder vill ha mer funktioner och skalar upp sina system för att vara framgångsrika mot konkurrenterna, säger Jörgen Bertilsson.
Av Thomas Frostberg