måndag 21 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Anoto släpper egentillverkad penna

Logitech, Maxell, Nokia, LeapFrog – och Anoto. Börsnoterade Anoto i Lund ska, parallellt med företagets globala partner, börja sälja egna versioner av bolagets digitala penna, erfar Rapidus. Pennorna kommer att tillverkas av Maxell, men vara märkta med Anotos logga och beräknas finnas tillgängliga på marknaden senare denna månad.

— Motivet är att vi kommer jobba mer med produktpaketering och ta fram lösningar för att hjälpa våra partner, till exempel genom att ta fram en låda med både penna och applikationer, säger Anotos VD Anders Norling.

Ett exempel är en lösning för Powerpoint-presentationer där Anoto-pennan kan användas både för att hoppa mellan bilderna och samtidigt rita direkt i presentationen.

Beslutet att börja sälja egna pennor är inte ett steg mot direktförsäljning till konsumentmarknaden, utan Anoto-pennorna kommer bara att säljas till partnerföretag. Det är ett sätt för bolaget att garantera tillgången till pennor för aktörer som vill ta fram formulärlösningar och blanketter i mindre volymer baserade på Anotos teknik för digitalt papper och penna.

Kostnader för bland annat lagerhållning vägs upp av att Anoto köper in pennorna i större volymer från Maxell, men säljer dem vidare i mindre partier och till högre pris, uppger Norling. Detta för att inte konkurrera med övriga tillverkare som licensierar tekniken från Anoto.

Dessutom är den egna versionen av pennan ett sätt att markera revir och visa vem som ligger bakom tekniken från början, när allt fler tillverkare av digitala pennor baserade på Anotos teknik nu dyker upp på marknaden.

— Vi vill ha fram vårt namn när det på sikt kommer andra tekniker som utmanar oss, säger Anders Norling.

Av Thomas Frostberg

Logitech, Maxell, Nokia, LeapFrog – och Anoto. Börsnoterade Anoto i Lund ska, parallellt med företagets globala partner, börja sälja egna […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Vägen från kris till tillväxt

    E-handelsjätten BHG Group visar tillväxt igen efter tio kvartal av fall. Rapidus har träffat vd Gustaf Öhrn som berättar hur han styrt bolaget genom ett omfattande stålbad – och hur koncernen nu ska växla upp.

  • Cantargia i superaffär – med bismak

    Läkemedelsbolaget Cantargia i Lund säljer ett forskningsprogram till japaner och kan som mest få in mer än 6 miljarder kronor på affären. Samtidigt kom resultat från bolagets toppkandidat som var en besvikelse.

  • Zaplox i knipa

    Låsbolaget Zaplox tappade sin vd Tess Mattisson i våras då hon gick till kunden Assa Abloy. ”Hårt slag” sade styrelsen då. Nu upprättar bolaget kontrollbalansräkning.

  • AAK och Mildef vinnare bland skånska rapporterna

    ,
    Det verkar räcka med att inte backa alltför mycket för att göra aktiemarknaden glad. Trots att de flesta rapporter visade upp obefintlig eller negativ tillväxt togs de emot ganska väl på börsen. Men ett bolag har det riktigt kämpigt.