Logitech, Maxell, Nokia, LeapFrog – och Anoto. Börsnoterade Anoto i Lund ska, parallellt med företagets globala partner, börja sälja egna versioner av bolagets digitala penna, erfar Rapidus. Pennorna kommer att tillverkas av Maxell, men vara märkta med Anotos logga och beräknas finnas tillgängliga på marknaden senare denna månad.
— Motivet är att vi kommer jobba mer med produktpaketering och ta fram lösningar för att hjälpa våra partner, till exempel genom att ta fram en låda med både penna och applikationer, säger Anotos VD Anders Norling.
Ett exempel är en lösning för Powerpoint-presentationer där Anoto-pennan kan användas både för att hoppa mellan bilderna och samtidigt rita direkt i presentationen.
Beslutet att börja sälja egna pennor är inte ett steg mot direktförsäljning till konsumentmarknaden, utan Anoto-pennorna kommer bara att säljas till partnerföretag. Det är ett sätt för bolaget att garantera tillgången till pennor för aktörer som vill ta fram formulärlösningar och blanketter i mindre volymer baserade på Anotos teknik för digitalt papper och penna.
Kostnader för bland annat lagerhållning vägs upp av att Anoto köper in pennorna i större volymer från Maxell, men säljer dem vidare i mindre partier och till högre pris, uppger Norling. Detta för att inte konkurrera med övriga tillverkare som licensierar tekniken från Anoto.
Dessutom är den egna versionen av pennan ett sätt att markera revir och visa vem som ligger bakom tekniken från början, när allt fler tillverkare av digitala pennor baserade på Anotos teknik nu dyker upp på marknaden.
— Vi vill ha fram vårt namn när det på sikt kommer andra tekniker som utmanar oss, säger Anders Norling.
Av Thomas Frostberg