måndag 21 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Scandvision startar bolag för tjänster i mobilen

Malmöföretaget Scandvision har i samarbete med Telia utvecklat en ny teknisk plattform som ska överbygga många av de hinder som finns för marknadsföring och informationssökning via mobiltelefonen. Scandvision lägger nu all fortsatt utveckling av mobila kanaler i det nya bolaget Mobile Loyalty Europe.

Det nystartade bolaget ska framför allt ägna sig åt teknisk utveckling av mobil kommunikation och mobila tjänster. Syftet är att skapa effektiva mobila kanaler, som kan användas för marknadsföring, information och prenumerationer.

— Mobilen är en mycket mer komplicerad mediakanal än till exempel webben. Den har en liten skärm och inget tangentbord. Därför är det viktigt att användarna kan nå och få relevant information snabbt, säger Scandvision Communications VD Sterner de la Mau.

Förutom att förenkla funktionerna betonar Sterner de la Mau individanpassning och ett högt värde på tjänsterna. Detta beror på att mobilen uppfattas som en mycket privat ägodel. Kunderna måste därför acceptera marknadsföringen för att man ska kunna arbeta med mobila kanaler kommersiellt.

Mobile Loyalty Europe riktar sig framför allt till olika mediaföretag. Under våren har Scandvision samarbetat med Sydsvenskan i ett pilotprojekt, där just marknadsföring via mobiltelefonen testades.

Sterner de la Mau är än så länge den enda som arbetar med det nya bolaget, men ett antal personer ska rekryteras. Tre personer är redan nu klara och kommer att anställas inom snar framtid. Mobile Loyalty Europe ägs av Scandvisions ledning och ett antal privatpersoner.

Av Emilia Söelund

Malmöföretaget Scandvision har i samarbete med Telia utvecklat en ny teknisk plattform som ska överbygga många av de hinder som […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Vägen från kris till tillväxt

    E-handelsjätten BHG Group visar tillväxt igen efter tio kvartal av fall. Rapidus har träffat vd Gustaf Öhrn som berättar hur han styrt bolaget genom ett omfattande stålbad – och hur koncernen nu ska växla upp.

  • Cantargia i superaffär – med bismak

    Läkemedelsbolaget Cantargia i Lund säljer ett forskningsprogram till japaner och kan som mest få in mer än 6 miljarder kronor på affären. Samtidigt kom resultat från bolagets toppkandidat som var en besvikelse.

  • Zaplox i knipa

    Låsbolaget Zaplox tappade sin vd Tess Mattisson i våras då hon gick till kunden Assa Abloy. ”Hårt slag” sade styrelsen då. Nu upprättar bolaget kontrollbalansräkning.

  • AAK och Mildef vinnare bland skånska rapporterna

    ,
    Det verkar räcka med att inte backa alltför mycket för att göra aktiemarknaden glad. Trots att de flesta rapporter visade upp obefintlig eller negativ tillväxt togs de emot ganska väl på börsen. Men ett bolag har det riktigt kämpigt.