måndag 21 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Konovalenko dubblar vinsten med Pergo som ny kund

Reklambyrån Konovalenko har fått golvföretaget Pergo som kund. Pergo, med huvudkontor i Trelleborg, avnoterades från Stockholmsbörsen den 30 mars i år efter att ha sålts till det tyska storföretaget Pfleiderer.

Malmöbyrån blir ansvarig för en bred marknadsföringssatsning i hela Europa, och Konovalenkos VD Mikael Signell räknar med att avtalet ger en byråintäkt på omkring 3 miljoner kronor. Det kan läggas till de 10 miljoner som han redan budgeterat med för 2007.

Konovalenko hade en tuff start på 2006 då man förlorade flera stora kunder, men har kommit igen med avtal med bland andra vitvaruföretaget Whirlpool i Stockholm, Ideonföretaget Perspektiv Bredband och köpcentrumutvecklaren Steen & Ström som bygger det nya shoppingcentret i Hyllie. Konovalenko har dessutom skapat den pågående kampanjen ”Hälften av alla bilresor i Malmö är löjligt korta”, beställd av Gatukontoret för EU-pengar.

— Vi expanderar verksamheten nu, men det ska inte går för fort. Till att börja med söker vi bara en person till, en art director, säger Mikael Signell som också är en av Konovalenkos tre ägare.

Konovalenko grundades 2001. Åren 2004-2006 har byråintäkten legat omkring 8 miljoner kronor. Förra året gjorde företaget en vinst på drygt 1,5 miljoner kronor och man räknar med det dubbla i år. Konovalenko har 13 medarbetare och ägare förutom Mikael Signell är Jonas Hanson och Maria Hellberg.

Av Lisa Kirsebom

Reklambyrån Konovalenko har fått golvföretaget Pergo som kund. Pergo, med huvudkontor i Trelleborg, avnoterades från Stockholmsbörsen den 30 mars i […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Vägen från kris till tillväxt

    E-handelsjätten BHG Group visar tillväxt igen efter tio kvartal av fall. Rapidus har träffat vd Gustaf Öhrn som berättar hur han styrt bolaget genom ett omfattande stålbad – och hur koncernen nu ska växla upp.

  • Cantargia i superaffär – med bismak

    Läkemedelsbolaget Cantargia i Lund säljer ett forskningsprogram till japaner och kan som mest få in mer än 6 miljarder kronor på affären. Samtidigt kom resultat från bolagets toppkandidat som var en besvikelse.

  • Zaplox i knipa

    Låsbolaget Zaplox tappade sin vd Tess Mattisson i våras då hon gick till kunden Assa Abloy. ”Hårt slag” sade styrelsen då. Nu upprättar bolaget kontrollbalansräkning.

  • AAK och Mildef vinnare bland skånska rapporterna

    ,
    Det verkar räcka med att inte backa alltför mycket för att göra aktiemarknaden glad. Trots att de flesta rapporter visade upp obefintlig eller negativ tillväxt togs de emot ganska väl på börsen. Men ett bolag har det riktigt kämpigt.