Designbolaget Hövding Industridesign i Malmös inkubator Minc håller på att avsluta sin första kapitalrunda, där man tar in drygt tre miljoner kronor från tre affärsänglar. Bolagets första produkt blir cykelhjälmen Hövding, som kallas “en ny typ av huvudskydd som tar hänsyn till alla de olika behov som dagens moderna cyklister har”.
— Avtalen är inte färdigskrivna men det är i princip klart att tre affärsänglar går in, säger en av bolagets två grundare Terese Alstin, som berättar att de nya investerarna kommer från Almis affärsängelnätverk och kommer att sitta i Hövdings styrelse.
Bolaget fick nyligen 300.000 kronor till bland annat affärsutveckling och kompetensutveckling från statliga Vinnova och Energimyndigheten, i den satsning som kallas Vinn Nu. I nästa vecka deltar Hövding även i Connect Skånes finansieringsforum Top 10 (se separat artikel), för att knyta kontakter inför en eller två kommande kapitalrundor på sammantaget minst 10 miljoner kronor. Pengarna behövs för utvecklingen av hjälmen och rekrytering av nya medarbetare.
I dag har bolaget två anställda, grundarna Terese Alstin och Anna Haupt, och planen är att anställa två ingenjörer under våren. Lanseringen av hjälmen är beräknad till 2009 och bolaget har tidigare sagt att man ska visa upp det nya konceptet inom kort. Nu är målet istället att hålla hjälmens utseende hemligt så länge som möjligt, åtminstone detta år, för att minska risken för att kopieras av konkurrenter.
Av Lisa Kirsebom