Malmöbyrån Attraction, som hittills mest sysslat med direkt- och relationsmarknadsföring i digitala medier, expanderar inom två nya affärsområden. Genom satsningar på e-handel och eventmarknadsföring räknar ledningen med att bolagets omsättning ska växa med 50 procent även i år.
— De stora eventbyråerna finns i Stockholm, det är ofta de som kommer hit och hjälper de större företagen. Här ser vi en lucka på marknaden i södra Sverige, menar VD Per Lindeblad.
Han räknar med att bolagets omsättning växer från 10 miljoner kronor 2006 till 15 miljoner i år. Samtidigt ska personalstyrkan öka med ytterligare ett par personer till tjugotalet anställda.
Byrån har redan i dag enstaka projekt inom de nya affärsområdena. Bland annat hjälper de Micro bildelar i Helsingborg med e-handel och Proffice i Malmö med events. Funderingar finns även på ett fjärde affärsområde, marknadsföring i mobiltelefoner, där byrån just nu deltar i ett pilotprojekt med Sydsvenskan.
En expansion i Danmark, antingen med eget kontor eller genom danska samarbetspartners, ligger också på lut.
Trots den aggressiva satsningen på delvis oprövade marknadsföringsmetoder är Per Lindeblad inte orolig för att byrån tar sig vatten över huvudet.
— Det är lätt hänt att bara dra iväg på nya coola grejer, och man ska nog passa sig för att bara satsa på en kanal, som webben till exempel. Men vi jobbar med kundrelationer, antingen det är genom event, kampanjer eller digitala medier, så vi sitter rätt säkert.
Inför satsningen på e-handel och webbmarknadsföring har byrån tagit hjälp av IT-pionjären Håkan Dennersten, grundare av internetkonsulten Netch i Lund.
Attraction gjorde 2006 en vinst på en knapp miljon kronor. Bland kunderna finns Telia Sonera, Visma, Öresundskraft och det danska bioteknikbolaget Exiqon.
Av Erik Olausson