Antalet besökare till Malmöbaserade LocalEars, som bedriver konsumentupplysning via internet, har tredubblats på ett år. Omkring 3.000 personer uppsöker dagligen sajten som redovisar pris- och kvalitetsjämförelser av tjänster.
— Vi är fortfarande relativt okända, men ända sedan starten har besökssiffrorna stigit kraftigt. Vi har nu cirka 90.000 besökare i månaden, jämfört med knappt 30.000 för ett år sedan, säger grundaren Gustaf Särner.
I oktober 2005 startade han tillsammans med Martin Holtz den nätbaserade konsumentsajten där folk kan ge omdömen om tjänster de köpt. Tjänsten fungerar enligt samma princip som PriceRunner som jämför produkter.
Som konsument kan man tycka till om tjänsteföretag över hela landet, men starkast fäste har LocalEars i Stockholm, Göteborg och Malmö. Utifrån bland annat kvalitet, pris och bemötande betygsätts företagens tjänster. Intresset är särskilt stort vad gäller att jämföra bilskolor, fastighetsmäklare och flyttfirmor. Med det nya avdraget för hushållsnära tjänster har även omdömen om städfirmor blivit vanliga.
LocalEars vänder sig numera inte bara till konsumenter. Tjänsteföretag kan presentera sig själva på sajten. De får också tillgång till ett verktyg för att göra enkäter bland sina kunder. Resultaten publiceras direkt på LocalEars sida.
Överlag kommer konsumenter med fler positiva än negativa kommentarer på sajten. De företag som får fler än 20 omdömen och ett medelbetyg över 3,0 får LocalEars egen konsumentcertifiering som betyder att företaget anses hålla måttet.
LocalEears har tre anställda och reklamfinansieras, men Gustaf Särner vill inte avslöja omsättningen för 2006.
Av Kerstin Gossé