Rapidus kan i dag avslöja stora oklarheter kring redovisningen och informationen till potentiella investerare och de 170 aktieägarna i ett av Alternativa Aktiemarknadens färskaste bolag, Notebook Design i Malmö. I två olika officiella dokument har skilda siffror avseende försäljningen under en period av 2006 presenterats.
För drygt ett år sedan tog Notebook Design in 7,5 miljoner kronor i en nyemission. I en intervju med Rapidus pratade då VD Alexis Aminoff om ”raketfart uppåt”, främst i USA där man bara under januari 2006 sålt för 1,6 miljoner kronor. Den siffran skrivs också ut i årsredovisningen för 2005.
Men i ett dokument kallat Investeringsmemorandum 2007, som föregick en nyligen avslutad emission på tre miljoner kronor, saknas en väsentlig del av den tidigare kommunicerade försäljningen. Bolaget anger nu intäkterna under januari till och med september 2006 till drygt en halv miljon kronor.
Notebook Design grundades 2003 och har som affärsidé att i samarbete med datortillverkare sätta kundens varumärke och grafiska profil på lock till bärbara datorer. Under den första handelsperioden under den dryga månad bolaget varit noterat på Alternativa Aktiemarknaden bytte aktier värda runt 100.000 kronor ägare. Den andra handelsperioden pågår för fullt.
Alexis Aminoff uppgav också i början av 2006 en omsättning mellan sju och åtta miljoner kronor för det nyligen avslutade 2005. Den nu till Bolagsverket inlämnade årsrapporten visar att försäljningen var 170.000 kronor.
— Jag kommer inte ihåg sådant här. Jag vet inte om jag sagt till dig vad vi omsatt eller vad vi trodde vi skulle omsätta. Sa jag att vi omsatte det så har jag ljugit dig rakt upp i ansiktet, säger Alexis Aminoff.
När Rapidus i dag på morgonen frågar hur mycket bolaget omsatte under hela 2006 svarar Aminoff först 5,8 miljoner kronor, men ändrar sig till 580.000 kronor när vi ifrågasätter siffran. Anledningen till felsägningen skyller han på morgontrötthet.
Den amerikanska försäljningen som försvann visar sig vara varken fakturerad eller levererad. Det handlar om tagna ordrar som blivit försenade efter att Notebook Design beslutat att inte leverera locken direkt till kunden utan köra flödet genom datortillverkare.
— Det är sålt, men inte levererat och fakturerat, säger Aminoff.
Sålt innebär väl att det ska vara med i försäljningen, har ni använt fel begrepp?
— Då har vi definitivt använt fel terminologi.
Kommer ni se över ert sätt att kommunicera nu när er aktie handlas på en marknadsplats?
— Självfallet. För det första är det ett krav. Men jag tror det finns en viss förståelse för sådana här problem i ett start up-företag. För det andra har handeln inte initieras av bolagsledningen utan det är aktieägarna som gjort det, säger Alexis Aminoff.
I Investeringsmemorandum 2007 budgeterar Notebook Design att sälja för tolv miljoner kronor under 2007. Enligt samma dokument är Alexis Aminoff största ägare med 18 procent av aktierna. Företaget har fyra anställda och ett dotterbolag i USA.
Av Kristian Svensson