lördag 19 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

TeliaSonera-order genombrott för Adios golfskyltar

En första storkund har fastnat för Höganäsbolaget Adios koncept med reklam på golfbanor. Det är TeliaSonera som via reklamdistributören ClearChannel kommer att marknadsföra nya mobila datatjänster för företagare via golfskyltarna.

— Vi tycker det här är ett bra sätt att komplettera breda medier. Kampanjen kommer att synas bland annat på flygplatser och på golfbanor, för där finns många av våra företagskunder, säger Kerstin Åhström, projektledare på TeliaSonera.

Företaget har bokat plats på merparten av Adios skyltar för en stor del av golfsäsongen. Adio säljer in skyltarna till golfklubbar, som får en fast ersättning från Höganäsföretaget baserat på hur många tavlor klubben har. Adio tjänar i sin tur pengar på reklamförsäljningen, skött av ClearChannel som betalar ett slags provision till Adio.

Totalt har Adio beställningar om montering av skyltar på 120 banor. Företagets VD Magnus Liljegren kallar TeliaSoneras beställning för en genombrottsorder.

— Kunderna börjar få upp ögonen för den här kanalen. Adio fokuserar nu på att få upp alla skyltar som vi redan skrivit avtal om. Fortfarande gäller i princip att vi inte tecknar avtal med några nya golfklubbar under det här året, säger Magnus Liljegren.

Redan i höstas konstaterade Adio att efterfrågan från klubbarna var så stor att man hade svårt att hinna med, och satte därför tillfälligt stopp för nya beställningar. Hittills finns 110 skyltar uppsatta på drygt 50 banor, från Österlen i söder till norra Stockholmsområdet.

Adio ägs till 70 procent av Magnus Liljegren och Christer Månsson, grundare av det börsnoterade mobilföretaget Aspiro som Liljegren suttit i ledningen för. Övriga andelar ägs huvudsakligen av Stockholmsbolaget Rolout Investment AB och Adios ordförande Magnus Stuart. 2006 gick Adio med förlust, men Magnus Liljegren räknar med att visa vinst i år.

Av Lisa Kirsebom

En första storkund har fastnat för Höganäsbolaget Adios koncept med reklam på golfbanor. Det är TeliaSonera som via reklamdistributören ClearChannel […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Najell växer med ambitiösa mål

    Det är skillnad på att vara nöjd och att uppfylla mål. Även om det är en bit kvar till målen är en omsättningsökning på 70 procent inte fy skam. Det säger Niklas Najafi Kristensen, grundare och vd för babyproduktföretaget Najell i Lund.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Hänt i vecka 28

    En stjärnspäckad läkemedels-startup får in kapital. Ett annat life-science-bolagt ska avnoteras från börsen. Och nu har kvartalsrapporterna börjat trilla in. Rapidus redogör för de viktigaste skånska affärsnyheterna från veckan som gick.