torsdag 17 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Fem snabba frågor till Calill Odqvist, Sveriges mest passionerade VD…

…en utmärkelse som delades ut i dag på Konsumentkraftdagen. Bakom priset står DetectiveMarketing.com i samarbete med Sveriges Reklamförbund och tidningen Affärsvärlden. Odqvist leder Malmöföretaget Light My Fire som säljer moderna elddon och friluftsprodukter.

* Hur yttrar sig din passion?

— Ja du, säg det. Jag är jätteglad för det här priset och anledningen till att jag har fått det är väl att jag brinner för det jag gör. Jag har haft turen att få en massa människor omkring mig som också brinner för vår verksamhet. Bland annat vår designer Joachim Nordwall som var med i Stockholm nu när jag tog emot priset.

* Varför är det viktigt för ett företag med en passionerad VD?

— Utbudet i dag är obegränsat och konsumenterna kan välja. Då tror jag att engagemanget kan vara ett konkurrensmedel. Man kan försöka förmedla en känsla av lite mer hjärta, lite mer energi. Som kund vill man inte bara bli betraktad som en hög med pengar.

* Vad betyder passionen för er verksamhet?

— För Light My Fires del betyder det mycket. Vi har folk som vi aldrig skulle ha råd att betala, som är engagerade för att de tycker det är kul. En sådan person är copywritern Steve Strid som arbetat med till exempel Babybjörn och Absolut.

* Hur tror du att näringslivet kommer att förändras i framtiden?

— Jag tror vi står inför lite av ett generationsskifte, men där det fortfarande finns en del gamla organisationer som inte vill ändra på sig. Och de stora busarna, som Microsoft och så, de kan inte bara köra på som de gör nu. Företagen måste bry sig om konsumenterna.

* Vad har du gjort innan du blev VD för Light My Fire?

— Jag har drivit egna små företag och har väl hela tiden varit en entreprenör. Sedan 1999 drog vi igång Light My Fire, pappsen och jag. Det är ju ett familjeföretag. 2001 bestämde vi oss för att ta in externa krafter och anlitade Claes Andréasson som bland annat arbetat med Absolut i tretton år.

Av Malin Nävelsö

…en utmärkelse som delades ut i dag på Konsumentkraftdagen. Bakom priset står DetectiveMarketing.com i samarbete med Sveriges Reklamförbund och tidningen […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Najell växer med ambitiösa mål

    Det är skillnad på att vara nöjd och att uppfylla mål. Även om det är en bit kvar till målen är en omsättningsökning på 70 procent inte fy skam. Det säger Niklas Najafi Kristensen, grundare och vd för babyproduktföretaget Najell i Lund.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Hänt i vecka 28

    En stjärnspäckad läkemedels-startup får in kapital. Ett annat life-science-bolagt ska avnoteras från börsen. Och nu har kvartalsrapporterna börjat trilla in. Rapidus redogör för de viktigaste skånska affärsnyheterna från veckan som gick.