måndag 7 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Sexannons inget intrång i brokonsortiets varumärke

Öresundsbron har blivit en samlagsställning. I en annons i tidningen Mama går barnklädesaffären Liten Butik i Stockholm ut med budskapet ”Ni gör kunderna, vi gör kläderna”. Det illustreras med 24 tecknade samlagsbilder – en med namnet Öresundsbron.

Annonsen i februarinumret sträcker sig över ett helt uppslag och har vid sidan av namnet på Öresunds främsta landmärke också varianter som Ledhunden, Konservöppnaren och Djuphavsfiske. Tidningen har en upplaga på närmare 60.000 exemplar och beräknas nå runt 125.000 läsare.

Är detta då ett potentiellt intrång i Öresundsbrons varumärke? Nej, menar konsortiets informationschef Anna Holm. Varumärket Øresundsbron stavas med danskt Ö.

— Självklart är vi inte glada när vårt varumärke missbrukas, men i detta fall är det inget vi kommer lägga kraft på att göra något åt. Här har man också använt sig av den svenska stavningen, säger Anna Holm och påpekar att tanken med Öresundsbron är att bygga broar mellan människor.

I illustrationen sitter kvinnan bakvänd ovanpå mannen, som buktar upp från underlaget. Annonsen togs fram av Liten Butiks ägare Andreas Carlsson och reklambyrån Volt i Stockholm.

— Den initiala magkänslan var att det såg ut som en bro. Ölandsbron är så tråkig och då blev det Öresundsbron. Egentligen var den bara tänkt som en engångsannons men det blev så stort gensvar. Vi har fått en mängd kommentarer på de olika namnen och ställningarna, säger Andreas Carlsson.

Därför körs reklamen även i kvinnomagasinet Tove och gratistidningen Stora & Små. Liten Butik har dock fått backa på en av de andra 23 ställningarna, Babybjörnen, vilken var uppkallad efter ett redskap att bära barnet i. Den har nu bytt namn till Klättermusen.

Av Kristian Svensson

Öresundsbron har blivit en samlagsställning. I en annons i tidningen Mama går barnklädesaffären Liten Butik i Stockholm ut med budskapet […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Från 40 miljoner till 40 miljarder

    Sedan Fredrik Tiberg klev in som vd för Camurus har bolagets värdering gått från 40 miljoner till 40 miljarder kronor. Rapidus träffar honom på huvudkontoret i Lund för att höra om vägen dit och planerna framåt.

  • Skånska högutdelare – så mycket delar de ut

    Vår och sommar är utdelningstider. Rapidus har tittat igenom 1 000 onoterade skånska företag och hittat högutdelarna, och vilken familj som får mest.

  • Hänt i vecka 27

    Fastighetsbolagen Catena och Wihlborgs kom med rapporter, Prolight fick in sina 100 miljoner och två börs-vdar lämnar sina poster. Det är några av den gångna veckans nyheter.