Malmös redan heta reklammarknad får ännu ett tillskott. Tre enmansföretag inom kommunikations- och reklambranschen blir ett enda bolag under byrånamnet Made in Malmö. Enligt VD Karin Tingstedt, grafisk formgivare, ska man på så vis kunna erbjuda ett större utbud av tjänster, såväl traditionell formgivning som ”levande marknadsföring” i form av kundträffar och evenemang.
— Visst har Malmö redan många byråer, men vi tänker vara lite bredare än den traditionella reklambyrån. Jag kan inte se att det finns någon annan som sitter på just de erfarenheter och kunskaper som vi har, säger Karin Tingstedt som också är Made in Malmös huvudägare.
Byråns övriga delägare är marknadsföraren Jessica Grundström Ahldin, projektledaren Martin Olsson – medgrundare till lundabyrån Bakerloo – och webbdesignern Axel Morin. Jessica Grundström Ahldin, som är verksamhetschef för Transfer Öresund och tidigare VD för Rapidus, ska även dubblera som styrelseordförande.
I den externa styrelsen märks bland andra Joakim Jardenberg, kommersiell utvecklingschef på Helsingborgs Dagblad, Ingrid Wennberg, ekonom med ett förflutet på Manpower och SEB, och Thorbjörn Lindhqvist, nybliven stabschef på Region Skåne.
Till att börja med håller sig Made in Malmö främst i Skåne, och bland dagens kunder finns Dunkers kulturhus i Helsingborg och Lundaföretaget Wayfinder, som utvecklar navigeringsapplikationer för mobiltelefoner.
Av Erik Olausson