I den ökande Öresundspendlingens spår blir Svågertorp en allt hetare knutpunkt. I dag använder 5.500 resenärer om dagen stationen, en ökning med närmare 25 procent mot förra året. Fortsätter utvecklingen på samma sätt kommer Svågertorp nästa år bräcka inte bara Landskrona med sina 5.300 resenärer, utan även Hässleholm och Kristianstad. Stationen seglar då upp som Skånes fjärde mest trafikerade, räknat i antal resenärer.
Egentligen skulle Svågertorps station redan varit historia. Dess tillfälliga bygglov går ut sista december i år. Men nu lobbar Malmö stad för att det som en gång byggdes som ett provisorium på en vindpinad åkerplätt ska bli en permanent station, även efter Citytunneln.
— Det kan både vara ett komplement till stationen i Hyllie för pendlare som vill parkera sin bil och ett bra stopp för tågen från Ystad och Trelleborg, säger kommunens trafikavdelningschef Klas Nydahl.
Sista ordet har Skånetrafiken. Ett besked om den långsiktiga planen är att vänta nästa vår, uppger trafikutredare Andreas Ekberg. Även kortsiktiga förbättringar i mindre skala diskuteras.
— Det finns ett intresse av att förbättra kvaliteten – sätta upp väderskydd, rulltrappa eller få dit mer service som en kiosk eller så. Det är ju ganska skitigt och ödsligt där ute. Plastpåsar från hela regionen blåser dit, säger Andreas Ekberg.
Även parkeringsplatsen, som redan byggts ut i flera omgångar, ska utökas med 300 platser – eller drygt 20 procent – under året, uppger Parkering Malmö.
Av Erik Olausson