Fartsyndarna i tunneln ger Öresundsbrokonsortiet ordentlig huvudvärk. Ökade poliskontroller har inte hjälpt och nu vill konsortiet installera kameror för automatisk hastighetsövervakning, liknande de som redan finns på många svenska motorvägar. Men förslaget är kontroversiellt – fartkamerorna skulle bli de första i Danmark.
Redan i höstas kunde Rapidus berätta om de allvarliga problemen med hastighetsöverträdelser på Öresundsförbindelsen. Ett ökat antal poliskontroller har gett fler böter och indragna körkort, men inte avhjälpt situationen. Under 2005 och 2006 har totalt 361 klipp i danska körkort gjorts – efter tre klipp dras kortet in – och 479 böteslappar skrivits efter fortkörning på bron.
— Många av de som kör för fort sänker hastigheten just i närheten av tunnelmynningen där de vet att polisen står, säger Öresundsbrons säkerhetschef Ulla Eilersen till Rapidus.
Klagomål från otrygga bilister och ett antal fall där hastigheter på 150-200 km/h uppmätts i den 90-märkta tunneln har fått brokonsortiet att ansöka hos Köpenhamnspolisen om att få sätta upp fartkameror. Fler poliskontroller inne i själva tunneln är inte möjligt med hänsyn till riskerna för personalen, uppger Ulla Eilersen.
Samtidigt tror hon att ansökan kan bli en ytterligt het politisk potatis. Några fasta fartkameror finns ännu inte på dansk mark.
— Många kommer nog säga att det finns andra motorvägssträckor i Danmark som är värre. Men vi har sett på andra håll i Europa hur allvarliga konsekvenser det kan få med bränder eller trafikolyckor i en tunnel, säger hon och tar katastrofen i Mont Blanc-tunneln i slutet av nittiotalet som exempel.
39 människor dog den gången efter att en övertänd lastbil övergetts av sin förare på körbanan mitt i tunneln.
Av Erik Olausson