tisdag 15 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Communities i nallen blir nästa trend

Kort sagt: Bilder, musik och möjligen TV i mobilen. Det var de dominerande trenderna när årets stora mobilmässa, 3GSM i Barcelona, hölls i veckan.

Inte mycket nytt, kan man tycka, men smygande håller det på att ske en utveckling från centralt distribuerat innehåll i mobilerna till förmån för så kallat användargenererat innehåll.

Internettrenden med communities och social web håller på att också bli ett mobilt fenomen.

Av Thomas Frostberg och Kristian Svensson

BARCELONA. Att mobiljätten Nokia skriver avtal med videosajten YouTube, där vem som helst kan ladda upp filmklipp, är kanske det tydligaste tecknet på att fokus inte längre enbart ligger på hur man sprider färdigt material från centralt håll ut till mobilanvändarna. På sikt kommer det att handla lika mycket om hur bilder, musik och filmsnuttar kan spridas direkt mellan användarna.

Det innebär nya utmaningar för bolagen som bygger mobiler och tillhörande tjänster. Företagen måste ta höjd för att tekniken inte bara ska fungera på den egna telefonen utan även på andra mobiler samtidigt. Det blir i allt högre grad tjänsterna – vad man kan göra med nallen i ett socialt perspektiv – och inte bara hur den ser ut som definierar en hur cool en lur är.

I en intervju med Rapidus pratar Nokias chef för multimedia, Jonas Geust, om stora förhoppningar när nu miljontals YouTube-användare kan börja följa sajten mobilt. Han menar att allt material på YouTube kommer vara tillgängligt för mobiltelefoner om ett år. Kraften i att alltid vilja vara uppdaterad får inte underskattas.

I samarbeten som detta handlar det delvis om att dela annonsintäkter, så kallad revenue sharing. I slutändan hägrar dock ökad försäljning av telefoner som klarar att hantera de nya användningsområdena.

Nu måste underleverantörer som skånska Scalado komma tidigt ur startblocken. Exempelvis behöver bolagets mjukvara för att hantera bilder vidareutvecklas till att även sköta sändandet av bilder mellan telefoner, om man ska fortsätta vara en strategisk partner inom mobil bildhantering. Scalado jobbar som bäst på en sådan lösning, som lär komma senare i år.

Än så länge talas det ganska lite om communities i mobilen, men vi befinner oss i början av det som kommer bli en allt starkare trend under året. Det finns redan flera konkreta exempel.

Kanadensiska EQO har utvecklat en lösning som gör det möjligt att flytta med sin identitet från communities till mobilen och därmed alltid vara online på till exempel dejtingsajten. Danska ZYB har hittat på en intressant tjänst där back-up av mobilens telefonbok kombineras med en slags community, där personer som har samma telefonnummer lagrade länkas till varandra.

Malmöbolaget Aspiro, som säljer innehållstjänster till mobiloperatörer, har gått ett steg längre och köpte dagarna före 3GSM-mässan Voolife.com, en skandinavisk community med 60.000 medlemmar som man nu ska göra mobil.

På musikområdet finns relativt nystartade Conveneer i Lund, ett bolag som ska göra det möjligt att dela musikfiler över mobilnätet. Listan kan göras längre och utvecklingen mot mobila communities är som sagt bara i sin linda, men vi kommer få se mer av det.

Som vanligt finns dock risken att allt som fungerat på nätet inte automatiskt blir en succé i mobilen. Avgörande blir då vilka bolag som lyckas ta fram tillräckligt enkla lösningar för att användarna ska nappa direkt.

Kort sagt: Bilder, musik och möjligen TV i mobilen. Det var de dominerande trenderna när årets stora mobilmässa, 3GSM i […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Najell växer med ambitiösa mål

    Det är skillnad på att vara nöjd och att uppfylla mål. Även om det är en bit kvar till målen är en omsättningsökning på 70 procent inte fy skam. Det säger Niklas Najafi Kristensen, grundare och vd för babyproduktföretaget Najell i Lund.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Hänt i vecka 28

    En stjärnspäckad läkemedels-startup får in kapital. Ett annat life-science-bolagt ska avnoteras från börsen. Och nu har kvartalsrapporterna börjat trilla in. Rapidus redogör för de viktigaste skånska affärsnyheterna från veckan som gick.