Småland och Skåne blir skådeplats för Svensk-Amerikanska Handelskammarens entreprenörsdagar i slutet av augusti 2007. Med invigning i Växjö och gala-avslutning i Malmö räknar arrangörerna med att locka uppåt 1.000 företagare från båda sidor av Atlanten till evenemanget för att mötas, mingla, utbyta idéer och visitkort.
— Huvudmålgruppen är små och medelstora företag, men det ska ju vara företag som är import- eller exportmogna, säger Nils-Eric Svensson, näringslivsutvecklare för Region Skåne.
Arrangemanget är en del av ett treårigt program, det första i sitt slag, för att stärka affärsförbindelserna mellan södra Sverige och USA.
— Det är mer än bara den veckan man träffas i augusti. Men entreprenörsdagarna är ett crescendo, säger Nils-Eric Svensson.
Initiativtagare till programmet är Svensk-Amerikanska Handelskammaren, medan Region Skåne, regionförbundet i Kalmar och länsstyrelserna i Blekinge och Kronoberg tillsammans pumpar in tre miljoner kronor och otaliga arbetstimmar. Evenemanget ordnas två gånger per år, en i Sverige och en i USA. Närmast i Chicago i april. Till förra årets upplaga i Lidköping kom 800 deltagare, varav en fjärdedel amerikaner.
Av Erik Olausson