fredag 18 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Partnerbekymmer ger storförlust för Precise Biometrics

Börsnoterade Precise Biometrics har problem med sina affärspartners. Företaget tvingas nu skriva ner värdet på satsningen i Kina samt den i somras kommunicerade affären om ett europeiskt passprojekt med fingeravtrycksbiometri.

Siffrorna för 2006 redovisas i dag och är ingen munter läsning för Lundabolaget. Förlusten ökar till 90,9 miljoner kronor från 41 miljoner helåret 2005. Under fjärde kvartalet har investeringen i det kinesiska samarbetsbolaget Smart Unicorn Solutions skrivits ned med 25,2 miljoner.

— Vi har levererat vad vi anser att vi åtagit oss, men har inte kommit vidare i samarbetet med Smart Unicorn. Vi ser en stor marknad i Kina men har kommit en bit ifrån varandra i affärsuppgörelsen, säger kommunikationschefen Ann-Sofi Höijenstam och uppger att satsningen i Kina skrivits ner drygt 50 procent.

Bolaget sänker också förväntningarna på den tjugomiljonersaffär i ett mellanstort europeiskt land, där Precise i samarbete med Worldwide Trust levererar Match-On-Card-licenser till pass – som skulle börjat ges ut andra halvåret 2006.

— Man har inte börjat ge ut passen än. Vi har ingen direkt ingång till myndigheten och ser inte vår partner som seriös längre. Vi kan inte ha dåliga projekt skvalpandes utan rensar nu allt för att börja på ett friskt år, säger Ann-Sofi Höijenstam.

Inklusive de omstruktureringskostnader som gjorts i samband med höstens personalneddragningar landar den totala nedskrivningen på 48 miljoner kronor. Under 2006 omsatte företaget 47,7 miljoner kronor, jämfört med 45,1 miljoner året innan.

Av Kristian Svensson

Börsnoterade Precise Biometrics har problem med sina affärspartners. Företaget tvingas nu skriva ner värdet på satsningen i Kina samt den […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Najell växer med ambitiösa mål

    Det är skillnad på att vara nöjd och att uppfylla mål. Även om det är en bit kvar till målen är en omsättningsökning på 70 procent inte fy skam. Det säger Niklas Najafi Kristensen, grundare och vd för babyproduktföretaget Najell i Lund.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Hänt i vecka 28

    En stjärnspäckad läkemedels-startup får in kapital. Ett annat life-science-bolagt ska avnoteras från börsen. Och nu har kvartalsrapporterna börjat trilla in. Rapidus redogör för de viktigaste skånska affärsnyheterna från veckan som gick.