Medan Malmös två största PR-byråer, Aspekta och Sund Kommunikation ökat kraftigt i byråintäkt sista året, har marknadstrean GCI Malmö varit mer inriktad på konsolidering. Byråintäkten hamnade på knappt åtta miljoner, vilket är i nivå med motsvarande period föregående år (utbrutet 12 månader ur det förlängda räkenskapsåret 2004/05). Men vinsten ökade, dock är det inte offentligt hur mycket.
— Vi har haft en oerhört stark utveckling de senaste fyra åren, även om det varit lite lugnare senaste året då vi försökt konsolidera. Därför kan vi inte skryta med samma tillväxt som Sund Kommunikation och Aspekta, men lönsamheten har förbättrats. Beläggningen per kund har ökat och vi satsar mer på PR, eftersom intresset har ökat, säger VD Mikael Lagerwall, som räknar med att öka både omsättning och lönsamhet under 2007.
Under året lämnade fyra medarbetare byrån, medan fem personer nyrekryterades. Enligt Lagerwall var personalomsättningen en följd av byråns beslut att fokusera mer på området hälsa och läkemedel, som komplement till den tidigare inriktningen på livsmedel.
— Vi vill vara duktiga på både livsmedel och läkemedel och hälsa som ligger mitt emellan. Processen inleddes hösten 2005 med en kompetenskartläggning, som ledde fram till att ett antal medarbetare lämnade oss och några nya kom in, säger han.
Bland de nyrekryterade under 2006 finns Margareta Reis, medicine doktor i psykiatri med inriktning mot farmakologi, Annika Pettersson som arbetat sju år med försäljning och marknadsföring hos läkemedelsbolaget GlaxoSmithKline och Filippa Törnwall, tidigare journalist på Sydsvenskan.
Av Thomas Frostberg