söndag 15 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Batteridrivna färjor på sundet nästa år

Stena Line investerar 300 miljoner kronor för att modifiera Helsingörsfärjorna. Batterier ska in och skorstenar ut, redan nästa år.

Nyheten levererades av Stena Lines vd Carl-Johan Hagman på Näringslivsdagen i Helsingborg, rapporterar Nytt från Öresund. Temat för onsdagen var ”Fasta förbindelser” vilket för Carl-Johan Hagman inte är detsamma som en bro eller en tunnel.

Carl_johan_hagman− Jag vill påstå att vi redan har en fast förbindelse, men den är flytande. Historiskt har vattnet varit en sammanlänkande del, det är senare som det blivit en vallgrav, sa Hagman.

I den pågående debatten i Sverige om en fast förbindelse är utsläppen och miljöpåverkan centrala. Batteribeskedet från rederiet, som äger delar av färjetrafiken, kunde inte haft bättre tajming.

− Från och med nästa år kommer vi att bygga om våra färjor med en banbrytande teknik. Det blir inga utsläpp och inga ljud från fartygen i framtiden, meddelade Hagman, vilket möttes av en applåd.

Modifieringen av båtarna, som snabbt beskrivet går ut på att containrar med batterier ställs ombord och byts ut varannan tur, kommer kosta Stena Line 300 miljoner kronor. Rederiet söker medfinansiering från olika EU-parter.

– Fungerar det väl här kan det mycket väl exporteras till andra platser, sa Hagman. /Jennie Lorentsson

Stena Line investerar 300 miljoner kronor för att modifiera Helsingörsfärjorna. Batterier ska in och skorstenar ut, redan nästa år. Nyheten […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Kommer AI ta våra jobb?

    Kommer AI att stjäla våra jobb, eller kan den bli vår största tillgång? Med en av Europas högsta arbetslöshet växer oron över hur framtiden kommer att se ut för Sveriges arbetskraft. Nu krävs både mod och ansvarstagande, skriver Jan Dahlqvist.

  • Landet lagom är fullt av enhörningar

    Det råder en bild av att det är svårt att resa riskkapital i Sverige. Det är inte helt sant. I själva verket har Sverige ett av Europas starkaste ekosystem för riskkapital. Det skriver Rapidus krönikör Jan Dahlqvist med uppmaningen: Våga drömma, våga stötta.

  • Trump insanity peak – Glad Påsk!

    Låt oss hoppas att påskäggen inte är rödlistade och att de innehåller angenäma överraskningar. Vi har haft nog med dåliga överraskningar på senare tid. Här följer en tankegång om varför det bör bli bättre nu.

  • Är det Europas tur nu?

    KRÖNIKA: Kan Trumps galenskaper trots allt ge Europa en välbehövlig spark i baken? USA har förvisso lånat sig till tillväxt, men Europa har inte gjort någonting. Vi får inte stå stilla medan världen springer ifrån oss, skriver Rapidus krönikör Jan Dahlqvist.

  • Småföretagen betalar priset för Trumps tariffer

    USA:s handelskrig med resten av världen påverkar alla, men i synnerhet små företag. För Sofia, småföretagare i Småland är detta inte storpolitik, det är vardag. Hon är en av dem som får betala priset för global osäkerhet, skriver Rapidus krönikör och delägare Jan Dahlqvist.

  • Vägen till det “omöjliga”: lönsam tillväxt

    Många startups misslyckas för att de saknar ett marknadsbehov. Men det finns lösningar på problemet. Här listar riskkapitalisten Jan Dahlqvist några av stegen som leder till framgång.

  • God fortsättning!

    Hej alla Rapidusfans. Efter en välbehövlig julvila är vi igång igen med bevakning av Sveriges mest underbevakade näringsliv, sett i […]

  • Med sikte på ett nytt och bättre år

    Gott nytt år, alla kära läsare. Nu stänger vi 2024 som rent ut sagt blev ett skitår. Vi ser fram emot ett bättre 2025 där lägre räntor ger fler investeringar som sätter snurr på hjulen för oss alla.

  • Nyhetskrönika

    Det saknades inte dramatik i skånskt näringsliv under 2024. Mellby Gårds tvärvändning i försäljningen av Academedia till Roger Akelius tog nog priset. Här följer några av Rapidus höjdpunkter under det gångna året.

  • Den största utmaningen för startups

    Under tre säsonger med Rapidus podcast Lejonkulan har programledare Jan Dahlqvist intervjuat 45 startup-entreprenörer. Här är hans spaning av startup-bolagens största utmaning och misstag.