Stena Line investerar 300 miljoner kronor för att modifiera Helsingörsfärjorna. Batterier ska in och skorstenar ut, redan nästa år.
Nyheten levererades av Stena Lines vd Carl-Johan Hagman på Näringslivsdagen i Helsingborg, rapporterar Nytt från Öresund. Temat för onsdagen var ”Fasta förbindelser” vilket för Carl-Johan Hagman inte är detsamma som en bro eller en tunnel.
Carl_johan_hagman− Jag vill påstå att vi redan har en fast förbindelse, men den är flytande. Historiskt har vattnet varit en sammanlänkande del, det är senare som det blivit en vallgrav, sa Hagman.
I den pågående debatten i Sverige om en fast förbindelse är utsläppen och miljöpåverkan centrala. Batteribeskedet från rederiet, som äger delar av färjetrafiken, kunde inte haft bättre tajming.
− Från och med nästa år kommer vi att bygga om våra färjor med en banbrytande teknik. Det blir inga utsläpp och inga ljud från fartygen i framtiden, meddelade Hagman, vilket möttes av en applåd.
Modifieringen av båtarna, som snabbt beskrivet går ut på att containrar med batterier ställs ombord och byts ut varannan tur, kommer kosta Stena Line 300 miljoner kronor. Rederiet söker medfinansiering från olika EU-parter.
– Fungerar det väl här kan det mycket väl exporteras till andra platser, sa Hagman. /Jennie Lorentsson