Helsingborgsföretaget Incordia öppnar kontor i Stockholm. Nästa år planeras ett dotterbolag i Tyskland. VD Jörgen Bertilsson ser fram mot utlandssatsningen och menar att Sverige är långt fram inom internet och e-handel.
Incordias lösningar för näthandel används i dag av bland andra Teknikmagasinet, Tele2 och The Phone House. Det nya kontoret i centrala Stockholm startas delvis för att stödja de runt 200 kunderna i huvudstadsregionen.
— Våra stora kunder i Stockholm kräver att någon finns på plats. I dag har vi i princip tre man som pendlar dit. Men kontoret öppnas också för en framtida expansion, säger Jörgen Bertilsson.
Ansvarig blir Björn Schröder, tidigare VD för bredbandsfilmbolaget Live Networks. Ytterligare rekryteringar i Stockholm dröjer, till förmån för Helsingborg där två till tre nya utvecklare nu ska tas in. Som orsak nämner Jörgen Bertilsson allt fler större projekt som kräver kundanpassningar av systemen. Så här långt under hösten har fem anställts.
Nu satsar Incordia också utomlands. Etableringar i Tyskland och Holland finns i planerna för nästa år. Just nu pågår projekt med nya referenskunder.
— Vi har gjort en internationaliseringsplan och redan hittat en lösning för att etablera oss i Tyskland i början av nästa år, troligen blir det i Köln. Vi har en produkt som ligger så långt fram att vi kan vara starka när vi går in där. Sverige är också före Tyskland i internetmognad och det känns som en tacksam utmaning, säger Bertilsson som planerar en inbrytning i Holland under andra halvåret 2007.
Incordia, som börjat samarbeta med Lundabolaget Apptus för att förbättra sökning på webbsidor, omsatte tolv miljoner kronor under räkenskapsåret som slutade i juni. VD räknar med upp mot en fördubbling av försäljningen innevarande år. Firman har 25 anställda och ägs huvudsakligen av fem grundare, varav Jörgen Bertilsson är en.