Spelutvecklingsföretaget Swush i Köpenhamn planerar att gå in i Sverige och letar nu efter samarbetspartners. Bolaget tror att Sverige kan bli en lika stor marknad som Danmark, där Tuborg och Berlingske Tidende finns bland kunderna.
Swush utvecklar bland annat ett managerspel på internet där man spelar utifrån verkliga händelser och lag – något som blev en bra affär under fotbolls-VM. Bolaget har också gjort spel runt årets upplaga av cykeltävlingen Tour de France där man kan skapa och leda egna team. Det kostar att vara med, men det finns också en möjlighet att vinna pengar. Swush har också haft spel relaterade till aktiemarknaden och företagskampanjer.
Managerspelen sätts oftast upp via partnerskap med landstäckande medier. Det är också målet i Sverige, där Swush ska förhandla med både tidningar och TV. I Norge finns ett avtal med TV-2 och i Schweiz och Österrike finns också samarbetsavtal.
— Sverige ligger nära till hands eftersom det är så likt Danmark vad gäller språk och lagar. Vi har stora förväntningar, säger VD Jesper Bjørn Carstensen, som äger firman tillsammans med den andra grundaren Ole Christensen.
Företaget har dock hyrt in en konsult till satsningen i Sverige. Men själva utvecklingen av de svenska spelen kommer göras i Köpenhamn, varifrån driften av spelen också sköts.
Swush startades år 2000, har åtta anställda och visade en vinst på 2,5 miljoner danska kronor under det senaste året. Bland kunderna finns några av Danmarks större medier som Berlingske Tidende och DR Sporten samt stora företag som DSB, TDC och Tuborg.