måndag 14 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Schibsted storsatsar i Malmö när .SE lanseras på måndag

På måndag skärps tidningskriget i Skåne när den norska mediekoncernen Schibsted lanserar gratistidningen ”.SE” i nära samarbete med systertidningen Aftonbladet. Den skånska editionen av .SE ska spridas i 50.000 exemplar av ett hundratal utdelare på stan i främst Malmö och Lund, men även på större pendlarstationer som i Helsingborg.

Till skillnad från övriga gratistidningsprojekt gör .SE en rejäl redaktionell satsning och kommer från start ha en redaktion på åtta personer som ska bevaka lokala nyheter, nöje och sport. Dessutom samarbetar .SE redaktionellt med Aftonbladet. I satsningen ingår också sajten Allt om Malmö i ny tappning. Totalt arbetar i dagsläget 12 personer i lokalerna på Kattsundsgatan 27 i Malmö, men på sikt ska antalet öka när satsningen byggs ut med bland annat webb-TV.

Annonsförsäljningen i Malmö sköts helt av företaget Annonsdax, som enbart jobbar för Schibstedkoncernen. Hur många av de totalt 40 .SE- säljarna som finns i Malmö vill man dock inte avslöja i dagsläget.

Nyhetschef i Malmö blir Ingrid Carlqvist, tidigare nyhetschef på Kvällsposten, på senare år frilans för Aftonbladet och senast aktuell som författare till Carolina Gynnings bok Ego Girl.

— Vi tränar att göra tidning den här veckan. De flesta skrev nämligen på utan att veta riktig vad det var för en tidning det handlade om, säger Ingrid Carlqvist, som själv kom till .SE för en månad sedan.

Redaktionen består i övrigt av nyhetsreportrarna Daniel Persson, Nadia Bhere och Kajsa Sigvardsson med bakgrund från bland annat Helsingborgs Dagblad, Sydsvenskan och Aftonbladet. Nöjesbevakningen sköts av Per Magnusson, som närmast kommer från KvällsPosten, och Martin Ekelund, tidigare på Aftonbladet. Tomas Johansson kommer från Metro och ska bevaka sport tillsammans med ytterligare en reporter som är på gång.

Målgruppen för .SE är unga läsare, främst i åldern 15-35 år, och tidningen kommer vara i formatet halvberliner (ungefär A4).

På måndag skärps tidningskriget i Skåne när den norska mediekoncernen Schibsted lanserar gratistidningen ”.SE” i nära samarbete med systertidningen Aftonbladet. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Najell växer med ambitiösa mål

    Det är skillnad på att vara nöjd och att uppfylla mål. Även om det är en bit kvar till målen är en omsättningsökning på 70 procent inte fy skam. Det säger Niklas Najafi Kristensen, grundare och vd för babyproduktföretaget Najell i Lund.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Hänt i vecka 28

    En stjärnspäckad läkemedels-startup får in kapital. Ett annat life-science-bolagt ska avnoteras från börsen. Och nu har kvartalsrapporterna börjat trilla in. Rapidus redogör för de viktigaste skånska affärsnyheterna från veckan som gick.