Björn Jeffery och Fredrik Edling, Malmöbaserade konsulter inom digitala medier, slår sig ihop med reklambyrån Eminent och öppnar nytt – kommunikationsbyrån Good Old. Målgruppen är förlag och tidningsföretag.
— Många av dessa företag står inför ett paradigmskifte, de har blivit omsprungna av små, snabba entreprenörer som inte har lagt en krona på marknadsföring. Så det handlar mycket om utbildning av ledningsgrupper, säger Fredrik Edling, som tidigare arbetat som ad på Adera och Icon Medialab.
Han nämner annonsmarknadens snabba förflyttning till nätet, det ökande antalet bloggar och sociala webbplatser, där användarna själva skapar innehållet, som några exempel på vad som hänt på kort tid.
Duon Jeffery Edling har framför allt konsultat för Sydsvenskan, där de tidigare var anställda. Sydsvenskan köpte förra året också in sig i herrmodebloggen Manolo, som grundats av Jeffery och Edling. En annan kund har varit Dagens Industris nya magasin Diego.
Även den nya byrån Good Old har stark Bonnier-prägel med kunder som Stockholm City.
— Good Old ska göra det som Jeffery Edling gjorde tidigare, men får samtidigt fler projektledare och produktionskapacitet. I dagsläget arbetar fyra personer heltid, men under hösten ska vi rekrytera och kommer nog vara åtta till tio man om sex månader, säger Niclas Ek, VD för både Eminent och Good Old, som delar kontor på Kalendegatan i Malmö.
Eminent hade tidigare kontor i Lund och bland de viktigaste kunderna finns Tetra Pak, Vianor och BoKlok.
Den nya byrån ägs av Niclas Ek, Fredrik Edling, Björn Jeffery och Peter Dovrén. Som sig bör smyglanserades den också först på en blogg, men utan några detaljer utöver själva namnet. Good Olds hemsida är dessutom än så länge väldigt informationsfattig, men den som vill kan istället följa Björn Jefferys trendspaningar på den nya bloggen http://www.goodold.se/blog/trend/