Svensk-danska CellPoint Connect, lett av IT-profilen Michael Mathiesen, bildar ett nytt, engelskt bolag för sina mobila applikationer – CellPoint Mobile Ltd. – tillsammans med danska IT-företaget MilCom. Bolaget kommer att ägas till 30 procent av MilCom, 25 procent av CellPoint och för övrigt av ett mindre antal investerare som inom kort ska tillföra mellan 15 och 20 miljoner svenska kronor.
Knappt tio medarbetare från CellPoint och lika många från MilCom går över till CellPoint Mobile, som förutom i England kommer att ha verksamhet i Köpenhamn, Stockholm och USA.
— Det här är ett bolag som får en ”jump start” på en stor tillväxtmarknad. Både vi och MilCom har varit igång fler år med området och ett antal häftiga kunder följer med, som Bacardi och danska utrikesdepartementet, säger Michael Mathiesen, VD för CellPoint AB.
CellPoint har en längre tid haft det tufft ekonomiskt, men fick i slutet av juni ett kapitaltillskott på drygt 60 miljoner svenska kronor från en grupp internationella entreprenörer, bland andra danskarna Johan Schrøder och Peter Forchammer. Bildandet av CellPoint Mobile är ett första tydligt exempel på bolagets nya strategi; att fokusera på verksamhetsområdet headsets, medan de två andra – mobila applikationer och inbrottslarm – utvecklas i allianser med andra bolag.
— Det här innebär att CellPoint AB sänker sina kostnader med ungefär en halv miljon kronor i månaden, och det är mycket i förhållande till vår storlek, säger Michael Mathiesen.
Han betonar samtidigt att kombinationen av verksamhetsområden ger CellPoint synergieffekter på den internationella marknaden, och att det därför inte finns några planer på att helt ge upp vare sig de mobila applikationerna eller larmen. Vad beträffar inbrottslarmen är avsikten att gå ner från ett hundraprocentigt ägande till 50 eller 60 procent, och förhandlingar pågår med möjliga partners.
VD för CellPoint Mobile blir Kasper Haagensen, medan MilComs koncernchef Svend J Christensen blir ordförande och Michael Mathiesen vice ordförande. MilCom arbetar inom IT och telekommunikation och distribuerar CellPoints headset på den danska marknaden. Bolaget har en bruttoomsättning på motsvarande 2,5 miljarder svenska kronor och huvudkontor i Farum norr om Köpenhamn. CellPoint AB, med huvudkontor i Stockholm, hade 2005 en nettoomsättning på 10 miljoner kronor och gjorde en förlust efter skatt på drygt 20 miljoner kronor.