Den här veckan monteras de första reklamskyltarna vid skånska golfbanor. 18 klubbar av Skånes omkring 50 har hittills tecknat avtal med det nybildade Höganäsbolaget Adio, som i samarbete med reklamdistributören ClearChannel förser klubbarna med skyltar på parkeringsplatser och vid klubbhus i något fall även på banan, vid utslagsplatsen till första hålet. Det rör sig då om skyltar försedda med klocka som hjälper spelarna att hålla reda på starttiden.
— Många bolag vill göra reklam direkt till golfare, och hittills har man bara kunnat göra det via Svenska Golfförbundets tidning. För klubbarna innebär det här en ny inkomstkälla som många behöver när medlemsantalen inte ökar lika kraftigt som förr, säger Adios VD Magnus Liljegren.
50 klubbar i landet har tecknat avtal sedan Adio startade sin verksamhet i början av året, och nu siktar man på att expandera i resten av Norden med ett dotterbolag i varje land. Sannolikt börjar man med Danmark i höst.
Skyltarna är av den storlek som används i busskurer, så kallad eurosize. Klubbarnas avtal löper på minst fem år och ger dem en garantisumma varje månad, från 500 kronor per skylt. Bland dem som får skyltar finns Lilla Vik och Djupadal samt Rönnebäcks, Sofiedals och Öresunds golfklubbar.
— Jag kan verkligen inte förstå varför ingen har gjort det här tidigare, säger Magnus Liljegren, som säger sig ha mött ett överväldigande intresse hos klubbarna.
Adios intäkter står delvis i relation till hur det går för ClearChannel att sälja reklam till skyltarna. Magnus Liljegren räknar med att gå med vinst tidigt 2007. Han äger 90 procent av Adio tillsammans med Christer Månsson, grundare av det börsnoterade mobilföretaget Aspiro som Liljegren suttit i ledningen för.