Musikkanalen MTV lanserade i dagarna ett inslag där tittaren kan skicka in en bild på sig själv och med hjälp av teknik från Malmöbolaget Softhouse få den jämförd med en kändis. Resultatet visas sedan längst ner i rutan under pågående program.
Softhouse säljer sedan tidigare idén som mobiltelefontjänsten Twin Factor. På MTV har det länge gått att interagera med textmeddelande, SMS, men nu öppnas alltså chansen att synas med bild i TV. Det är MTV i Sverige som kört tjänsten ett par nätter under musikvideos.
— Det är oerhört spännande och blir ett nytt sätt för användarna att vara med en liten stund i TV, säger Stina Åkesson, produktchef på dotterbolaget Softhouse Crossmedia Avenue.
TV-publiken skickar med sina mobiltelefoner in bildmeddelanden som behandlas i företagets servrar. Tanken är att tittarna exempelvis ska tävla om vem som är mest lik en artist. I projektet samarbetar Softhouse med holländska Yarosa Entertainment, och får betalt per skickat MMS.
— Yarosa står för att ta in meddelandena och att sedan skicka resultaten till TV-produktionen. Vi står för själva bearbetningen, säger Stina Åkesson.
Produkten fick nyligen ett pris för bästa interaktiva TV av den franska organisationen AFDESI och är på gång till även den norska upplagan av MTV.
— Man kan köra ett block med Madonnavideos och samtidigt ha en look alike-tävling om vem som är mest lik Madonna, säger Tord Olsson, ansvarig för Softhouse Crossmedia Avenue.
Softhousekoncernen har ett sjuttiotal anställda och omsatte 77 miljoner kronor under 2005, en ökning med runt 70 procent från året innan.