Lundaföretaget Mikrolund säljer sitt system för visning av reklam på bildskärmar till optikerkedjan Synsam. Konceptet ska installeras i Synsams alla 150 butiker i Sverige. Affären innebär en intäkt på fem miljoner kronor för Ideonbaserade Mikrolund, som ser marknaden för digital skyltning öka.
— Initialt är ordern värd fem miljoner kronor. Den innehåller både hårdvara och driftstjänster, som kommer levereras kontinuerligt, säger Lars-Göran Mejvik, VD på Mikrolund.
Bolaget har utvecklat en mjukvara som över Internet styr visning på bildskärmar och interaktiva terminaler. Kunderna loggar in på en server hos Mikrolund, och kontrollerar hur, när och vilka bilder som ska visas.
Den största kunden är Arbetsförmedlingen, där terminalerna används för att lägga ut lediga platser så arbetssökande kan leta interaktivt. Men det är affärsområdet med enklare displayer som ökar mest för Mikrolund. Dessa bildskärmar används ofta för reklam och kampanjer i butiker.
— Intresset på marknaden för digitala skärmar har ökat markant det senaste året. Det beror på att priset på skärmar gått ner. Displaysidan har vuxit mer än terminalsidan gjort, säger Lars-Göran Mejvik.
Synsam ska visa reklam för både sitt eget och de varumärken som säljs i butikerna. Ordern är en av de största Mikrolund landat inom displayområdet. Och optikerkedjan har ytterligare drygt 150 butiker i de nordiska grannländerna.
— Det är klart att vi hoppas på mer. Kedjor med starka varumärken har ett behov av att ladda dem. Det behovet finns också utanför Sverige, säger Mejvik.
Mikrolund omsatte 18,4 miljoner kronor och visade ett resultat efter finansiella poster på 2,3 miljoner under det senaste räkenskapsåret, som slutade i april 2005. Firman har runt femton anställda i Lund, Stockholm och Frankfurt. Huvudägare är grundaren Lars Pålsson.