Bara ett fåtal bilister bosatta i Danmark använder ett kryphål i reglerna och kör lagligt med svenska nummerplåtar. Troligen är de färre än hundra. Reglerna för att köra svenskskyltat i Danmark – och därmed ha betydligt billigare bilar – är så komplicerade att en av de få som använder dem nu hävdar att lagarna missgynnar konkurrensen i Öresundsregionen.
Karsten Brysting, bosatt söder om Köpenhamn, och ägare av en byggfirma i Helsingborg, försökte under sex månader förstå de danska lagarna innan han fick hjälp av en bekant – en tjänsteman inom offentlig sektor, som slutligen hittade reglerna för att få en bil med svenska nummerskyltar. Också ett fåtal ämbetsmän kan och förstår reglerna – liksom många danska bilister inte begriper dem alls.
Den komplicerade lagtexten har kryptiska avsnitt, där essensen bland annat är att om huvudnäringen är i utlandet, kan det ges tillstånd till kvartalsvis betalning av registreringsavgift till den danska staten – i den omfattning det körs i Danmark. Väger bilen över två ton och används till arbete för en utländsk arbetsgivare, går det att betala en avgift på 60 danska kronor per körd dag i Danmark.
— Det är komplicerade regler med flera tolkningsmöjligheter. Reglerna missgynnar mig gentemot mina svenska konkurrenter, säger Karsten Brynning.
— Idén med Öresundsregionen är ju en harmoniserad region. Här handlar det om en firmabil, men mina svenska konkurrenter behöver inte streta med byråkrati och betala registreringsavgifter, som jag ska göra för att ha bilen parkerad hemma i garaget, säger Brynning.
Den danska skattemyndigheten vet inte hur många som använder sig av undantagsreglerna. Men ett av syftena med reglerna är just att det ska bli ett begränsat antal, säger Tage Seidler, ansvarig för registreringsavgifter på skattemyndigheten.
Han hänvisar i övrigt till att nya regler är på väg. Ett lagförslag, som ska behandlas i Folketinget, går ut på att man måste använda bilen mer i Sverige än i Danmark för att få köra med en svensk nummerplåt. Men även här kommer det bli en komplicerad administration, tror Tage Seidler.