Lundabolaget Cognimatics säljer sin mjukvara för räkning av människor i bilder till ytterligare en världsomspännande kund. Det är det australiensiska övervakningsföretaget Swann Communications som köper programmet för att sälja det till butiksinnehavare. Affären liknar den Cognimatics ingick i januari med börsnoterade Axis.
— Vi kommer nu täcka marknaden bättre och nå ut till fler. Swanns produkt kommer vara ganska billig så det är inte omöjligt att affären ger större volymer än Axis, säger VD Rikard Berthilsson.
Swann Communications ska sälja mjukvaran tillsammans med övervakningskameror och videokort. En affärsinnehavare ska köra programmet i en PC och kunna räkna hur många kunder som passerar genom butiksentrén. Precis som i Axis-avtalet får Cognimatics betalt per sålda enheter.
— Än har pengarna inte trillat in, men det lutar åt att det kan bli i juni, säger Rikard Berthilsson.
Cognimatics, som ligger i företagsinkubatorn Ideon Innovation, startades 2003 och har sedan tidigare Sony Ericsson bland kunderna. Bolaget planerar att dubbla omsättningen under 2006, till fyra miljoner kronor. De fyra grundarna, varav Berthilsson är en, är huvudägare.