fredag 16 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

KAN MAN KRÄNGA POTATIS OCH TIDNINGAR MED HJÄLP AV SKÅNSK GEOGRAFI?

Att sälja in platser – place branding – är en välkänd form av marknadsföring. Men på senare tid har det blivit allt vanligare att även marknadsföra produkter med hjälp av geografiska anspelningar eller att försöka sälja produkter som helt bygger på lokala koncept.

Är det en långsiktig utveckling eller bara en tillfällig trend? Kan en ort eller bygd verkligen ge en produkt större genomslag? Hur går det till?

Och vad händer om den bakomliggande styrkan i form av det geografiska varumärket plötsligt försämras, som i fallet med danska livsmedelsprodukter som nu bojkottas i Mellanöstern.

Magasinet Skånes chefredaktör Mattias Hansson intervjuas om sina erfarenheter av att sälja en geografisk produkt – etableringen av ett skånskt livsstilsmagasin. Mattias Hansson är tidigare redaktionschef på Sveriges Radio P3, vice VD på produktionsbolaget Jarowskij och chefredaktör för Nöjesguiden och tidningen Z. Just nu jobbar han med att skapa en mötesplats för nya medier i Malmö på uppdrag av KK-Stiftelsen, Region Skåne och Malmö Stad.

Tillsammans med Anders Hugosson, VD för prisbelönta Bjäre Hembygd, diskuteras för- och nackdelarna med att låna värde från en geografisk plats. Bjäre Hembygd utsågs i höstas till Årets Marknadsförare i nordvästra Skåne, för sitt sätt att marknadsföra och sälja färskpotatis i nya former – ända in i Saluhallen på Östermalm.

Välkommen till en snabbintervju på Rapidus ”efter jobbet”-möte torsdagen den 2 mars med start kl 16. Rapidus chefredaktör Thomas Frostberg ställer frågorna till Mattias Hansson och Anders Hugosson.

Efteråt bjuder vi på öl/vin och tilltugg. Mötet är slut ca kl 18.

Plats: Awapatent på Bellevuevägen 46 i Malmö. (Parkeringsmöjligheter finns förutom på Awapatents parkering, även på intilliggande Backåkersvägen samt utmed Bellevuevägen.)

Anmälan till e-postadress efterjobbet@rapidus.se snarast, dock senast fredag den 24 februari. Observera att antalet platser är begränsat. Vi räknar som vanligt med stort intresse – först till kvarn gäller!

Varmt välkommen!

Rapidus ”efter jobbet”-möten arrangeras tillsammans med Awapatent och Poolia och är öppna för Rapidus abonnenter samt våra samarbetspartners kunder.

Värd för detta möte är Awapatent.

Arrangemanget är gratis, men vi tvingas debitera en avgift på 300 kronor för dem som trots bindande anmälan uteblir.

Att sälja in platser – place branding – är en välkänd form av marknadsföring. Men på senare tid har det […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • ”Det råder investeringsstopp i life science”

    Svenska entreprenörer inom life science är för dåliga på att pitcha. Danskarna är mycket bättre. Det sa två föredragshållare på torsdagen vid ett stort seminarium i Lund. Här följer fler misstag som bolagen gör.

  • Stark rapport – men aktien faller

    Skånska läkemedelsjätten Camurus ser ut att göra allt rätt och levererar en rapport över förväntningarna. Under årets första kvartal tredubblar Lundabolaget rörelseresultatet och såväl intäkter som vinst ökar. Trots det faller aktien på börsen. – Det beror nog på Brixadi-utvecklingen, säger vd Fredrik Tiberg.

  • Medvasc stänger runda – öppnar en ny

    Medicinteknikbolaget Medvasc stängde nyligen en finansieringsrunda i förtid, bara för att genast öppna en ny. Vd Cathrin Johansson förklarar varför, och hur mycket mer som behövs.