Den Malmöbaserade Internetbyrån Funcform, som under förra året slogs samman med två andra byråer och bytte namn till 24HR Communication, har vunnit en prestigeorder från den danska telekom- och bredbandsoperatören TDC.
24HR Communication har byggt webblösningen som ligger till grund för den offensiv TDC inlett på den svenska privatmarknaden för bredbandstjänster. TDC fick tillgång till ett omfattande bredbandsnät när bolaget köpte svenska Song. Hittills har man bara vänt sig till företagskunder i Sverige, men när även privatkunder nu ska värvas går all kommunikation via webben. Kunderna kan på tdc.se administrera abonnemang, ta fram saldobesked med mera via lösningen MyTDC, som är kopplad till bakomliggande kund- och affärssystem.
Gamla Funcform, som i dag utgör Malmökontoret inom 24HR Communication, har byggt de tekniska lösningarna medan Stockholmskontoret stått för design och textinnehåll.
— Det här är det första stora projektet i den sammanslagna lådan och ett exempel på ett uppdrag som Funcform inte hade kunnat genomföra på egen hand, säger Pelle Lindberg, VD för 24HR Communication.
Det nya bolaget bildades i oktober, sedan börsnoterade Dacke Group Nordic köpt upp och slagit samman Funcform med webbyrån VUE Interactive och designbyrån 24HR. Efter sammanslagningen har företaget 25 anställda, varav sex personer i Malmö. Målet är att växa till 30 personer under året. Malmökontoret har renodlats till teknikhus, medan Stockholmskontoret är inriktat på design och reklam. Bland kunder finns Toyota, Lexus, Bosch, Siemens, Malmö Aviation, Lunds universitet, Bjurfors och Dansk Tipstjeneste.
Pelle Lindberg tror att den nya byrån förutom att vinna nya uppdrag också kan växa hos befintliga kunder.
— Malmö Aviation har till exempel varit en teknikkund, men vår förhoppning är att de även ska köpa reklamtjänster för nätet av oss, säger han.