I morgon avgörs första etappen av entreprenörstävlingen Venture Cup Syds sjunde upplaga. Rekordmånga affärsidéer, 219 stycken, har lämnats in för bedömning och trenden är att antalet tjänstekoncept ökar. Drygt 60 procent av bidragen handlar om tjänsteidéer, jämfört med runt hälften ifjol.
— Antalet bidrag växer stadigt, på tre år har de ökat med 76 procent. Det är ett tecken på att entreprenörstrenden är stark i södra Sverige. Tidigare har vi mest fokuserat på doktorander och forskare och då har det handlat mycket om varor. I år har vi många idéer om tjänster, inom exempelvis webbportaler och nya sms-tjänster till mobiltelefoner, säger Magnus Svensson, regionansvarig för Venture Cup Syd.
I den första deltävlingen ska de tio bästa affärsidéerna utses. I två senare etapper koras bästa marknadsplan respektive affärsplan. Totalt delas över 600.000 kronor ut i prispengar.
Tre bidrag av fyra kommer från den akademiska världen. Lunds universitet med tekniska högskolan står ensamma för 62 bidrag, jämfört med 48 förra året. Totalt sett finns de flesta idéerna inom IT- och mjukvaruområdet.
— Generellt blir mellan 10 och 15 procent av affärsidéerna riktiga företag. Vi är en bidragande faktor till att ett trettiotal bolag startas i Sydsverige varje år, säger Magnus Svensson.