CellaVision vill snabba på försäljningen av sina produkter för automatisk klassificering av blodkroppar i blodprover och ber därför ägarna om mer pengar. I en nyemission under november hoppas bolaget få in 14 miljoner kronor, utöver kvittningsemissionen på 10 miljoner kronor till Industrifonden (se artikel ovan).
— Emissionen ska ge en bättre buffert för att vi ska kunna öka både kommersiellt och utvecklingsmässigt. Den kommer minst vara garanterad till tio miljoner av huvudägarna, säger VD Yvonne Mårtensson.
Dessutom ber styrelsen bolagsstämman om mandat att utöka emissionens storlek, om intresset är stort. Syftet är bland annat att öka det institutionella ägandet i bolaget. Totalt kan emissionen därför landa på 24,5 miljoner.
CellaVision har inget akut kapitalbehov, utan kommer ha pengar i kassan vid årets slut och når dessutom positivt kassaflöde under sista kvartalet, enligt Yvonne Mårtensson. Däremot kräver en allt bättre försäljning mer rörelsekapital. Under årets första nio månader omsatte bolaget knappt 30 miljoner kronor, vilket är i nivå med hela förra årets omsättning.
Pengarna från nyemissionen ska användas för att nyanställa ett par personer inom marknad respektive utveckling.